Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Morgonsvepet

Drar in reklam efter anklagelser mot ”Sex and the city”-stjärna

Publicerad: 17 december 2021, 07:13

Peloton har dragit in reklamkampanjen med Chris Noth.

Foto: TT Nyhetsbyrån

Peloton har dragit in reklamkampanjen med Chris Noth, lyssnare kan betygsätta poddar på Spotify och virtuella affärar kan bli handelns ingång i metaverse. Det och med i Morgonsvepet.


Ämnen i artikeln:

ReklamMetaMetaverseSpotifyVisit Sweden

Hajpade träningsutrustningsbolaget Peloton har dragit in sin reklam med ”Sex and the city”-stjärnan Chris Noth efter anklagelser om övergrepp riktats mot honom. I nya säsongen av serien tränar stjärnan på en av bolagets maskiner vilket Peloton slog mynt av och lanserade en kampanj i söndags. Men på torsdagen hade all reklam stoppats i samtliga kanaler, skriver Ad Age.

– Varje anklagelse om övergrepp måste tas på allvar. Vi var inte medvetna om dessa anklagelser när vi anlitade Chris Noth i samband med att HBO återupplivade serien. Allt eftersom vi får veta mer har vi stoppat reklamfilmen och arkiverat alla poster på sociala medier, säger en talesperson för Peloton.

Chris Noth anklagas för övergrepp av två kvinnor. Han nekar till anklagelserna.

Snart kan lyssnare betygsätta Spotifys poddar

Spotify har lanserat möjligheten för användare att betygsätta poddar på plattformen. På podden ”hemsida” kan användare betygsätta den med en till fem stjärnor och kommer visa medelvärdet och hur många personer som gett etyd till podden, skriver Omni. Enligt Spotify ska funktionen rulla ut till ”nästan alla marknader”. Rivalen Apple har ett liknande system sedan flera år tillbaka, skriver Omni.

Virtuella affärer en ingång i Metaverse

Facebook, numera Meta, storsatsar på det så kallade metaverse och bolag som Snapchat tar efter med egna lösningar inom augmentet reality och virtual reality

Virtuella affärer kan därför bli ett ”enkelt” sätt för konsumenter att upptäcka framtidens metaverse, samtidigt som varumärken kan bygga relationer med nya unga kunder som redan är vana vid virtual reality, skriver Ad Age

Enligt Neha Singh, medgrundare av Obess som byggde virtuella butiker åt varumärkena American Girl och Charlotte Tilbury, kan konsumenter utforska virtuella miljöer på samma sätt som de skulle upptäcka miljöer i tv-spel.

Enligt Stephanie Larson på matjätten General Mills har virtuella butiker tillåtit dem göra matshoppingen rolig och interaktiv.

– Meningen med virtuell shopping är att förvandla den traditionella matbutiken till interaktiv och inspirerande upplevelse, säger hon till Ad Age.

Han blir ny brand manager på Visit Sweden

Robert Hedlund axlar rollen som brand manager på Visit Sweden och kommer att ansvara för att bygga Sverige som varumärke och resmål. Det skriver Eventeffect. Han ska rapportera till bolagets två så kallade chief officers som tillsammans leder Visit Swedens avdelning Brand & Marketing. Enligt Eventeffect drev han eget bolag innan han värvades till Visit Sweden och har tidigare bland annat arbetat på flera reklam- och inhousebyråer.

Robert Hedlund tillträder sin nya tjänst i december. 

Joakim Wedholm

Reporter

joakim.wedholm@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.