Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

onsdag19.05.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Morgonsvepet

Drönare formade gigantisk QR-kod i Shanghai – sprids i sociala medier

Publicerad: 20 april 2021, 06:45

Gigantisk QR-kod syntes på Shanghais natthimmel, Clubhouse popularitet dalar och Facebook lanserar Clubhouse-dödare. Det är några av nyheterna i morgonsvepet.


Ämnen i artikeln:

ClubhouseFacebook

Hur väcker man uppmärksamhet från en hel stad – samtidigt? Ja, ett sätt tycks vara att använda sig av 1500 drönare för att först skapa en ljusshow och sedan bilda en skanningsbar QR-kod i himlen. Det var under helgen som spelföretaget Cygames och videodelningsplattformen Bili Bili gjorde just detta för att marknadsföra deras spel Princess Connect Re:Dive. Innan QR-koden bildades visade man upp en ljusshow bestående av karaktärer från spelet. Nu sprids kampanjen stort i sociala medier. Detta skriver Techtimes.  Här kan man se hur det såg ut:

Detta är förvisso inte första gången som marknadsföringsmetoden har använts i Shanghai. Tidigare i år formerade Hyundais lyxvarumärke Genesis en stor logotyp över natthimlen. ”Luften är fri”, som det gamla talesättet lyder.

Användartillväxten för Clubhouse har sjunkit kraftigt
I början av året seglade Clubhouse upp som en ny stjärna på mediekonsumtionshimlen. Marknadsförare slet sitt hår i förhoppning att komma på hur man bäst utnyttjar kanalen. Men sedan skedde ett stjärnfall. Enligt färska siffror från analysfirman Sensor Tower har antalet nedladdningar av Clubhouse minskat med 72 procent mellan februari och mars. I februari var det 9,5 miljoner som laddade ner appen. I mars låg motsvarande siffra på 2,7 miljoner. Även om mycket tyder på att så är fallet ska det poängteras att det inte nödvändigtvis måste vara så att appen minskat i popularitet. Dessa siffror visar dock att användartillväxten har minskat. Clubhouse har inte kommenterat siffrorna. Detta skriver CNBC. 

… Och Facebook utmanar med ljud
Känner vi igen mönstret i att Facebook antingen köper upp nya populära appar eller snabbt lanserar liknande funktioner? Nu har det hänt igen. Facebook planerar nämligen en ny satsning på ljud som bland annat ska innebära lanseringen av Clubhouse-liknande liveljudrum, korta ljudklipp och en tjänst för att hitta och spela podcasts. De Clubhouseliknande rummen ska börja testas redan i sommar. Detta skriver Facebook själva in ett blogginlägg. Även Twitter, Discord, Linkedin, Slack, Spotify och Reddit jobbar med egna Clubhouseinspirerade varianter.

Miljardsparande visar att konsumtionsboom kan vänta
Grattis alla marknadsförare! Snart kan sötebrödsdagarna återkomma. I alla fall om man analyserar siffran över hur mycket konsumenterna har lyckats spara under coronapandemin. Enligt beräkningar från Moodys utgör det extra sparandet upp emot sex procent av det globala BNP:t. I rena tal rör det sig om 5 400 miljarder dollar extra, globalt sett. Detta kan ge en spenderarboom när restauranger och affärer öppnar upp och resandet återupptas. 

– Kombinationen av att släppa lös en uppdämd efterfrågan och ett överflöde av extra sparande kommer att driva på en våg av konsumtion globalt, säger Mark Zandi, chefsekonom på Moodys till Financial Times. 

 

 

Yasmine Winberg

Redaktör Resumé Insikt

yasmine.winberg@resume.se

Ämnen i artikeln:

ClubhouseFacebook

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.