Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag24.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Morgonsvepet

Ebba Busch Thor stöttar Staffanstorps film: ”Är tydliga”

Publicerad: 27 November 2019, 07:38

KD:s partiledare Ebba Busch Thor.

Foto: Wikimedia commons

Kristdemokraternas partiledare Ebba Busch Thor är positiv till Staffanstorps kritiserade informationsfilm, svenska annonsörer syns på ryska informationskanaler på Youtube och The Weeknd premierar ny låt i Mercedes-Benz-reklam. Det är några av nyheterna i Morgonsvepet.


Ämnen i artikeln:

SpotifyKristdemokraternaEbba Busch ThorMercedes-BenzYoutube

Staffanstorp har varit i blåsväder sedan lanseringen av en kontroversiell kommunikationsfilm, som skildrar den skånska kommunen som ett tryggt alternativ för de människor som tröttnat på våldet i Malmö. Filmen har mött stor kritik, bland annat för bristen på mångfald bland skådespelarna samt för kommunens slogan ”Som resten av Sverige borde vara”. Clas Ohlson, vars varumärke syns i filmen, har bett Staffanstorp att klippa om filmen som de menar använder Clas Ohlsons varumärke utan tillstånd. Filmen är gjord av byrån Shape & Brand i Malmö.

Nu får kommunikationsfilmen stöd från Kristdemokraternas partiledare Ebba Busch Thor. När hon besökte Staffanstorp under tisdagen kallade hon reaktionerna på filmen för ”absurda”. Det rapporterar Aftonbladet

– Här har vi en kommun som vill attrahera invånare genom att vara tydliga med att det ska vara en plats där människor trivs och behandlar varandra med respekt. Att man hjälper varandra, även nyinflyttade. Och så blir det ramaskri. Det säger något, säger Ebba Busch Thor till Aftonbladet. 

Ebba Busch Thor ska under vintern göra en kommunturné på temat ”samhällsgemenskap”, som hon menar är något som gör KD unikt. Hon säger att Staffanstorp är ett gott exempel på en kommun som arbetar med det.

– Vi skulle snarare behöva ha fler kommuner som valde att vara så tydliga som Staffanstorp har varit kring hur man förväntar sig att man ska bete sig mot varandra som medmänniskor.

Svenska annonsörer syns på ryska informationskanaler
Enligt en granskning från Dagens Industri har reklamkampanjer från flera svenska företag som SAS, Klarna, SPP och Skånemejerier rullat på ryska kanaler på Youtube som Russia Today och Sputnik. Enligt Peter Mattsson, universitetslektor på Försvarshögskolan och expert på Ryssland, är dessa kanaler informationsverktyg för den ryska regeringen, och spelar en viktig roll för att lyfta fram ryska styrkor och hitta svagheter hos länder i väst. SPP har nu valt att pausa sin annonsering på Youtube för att utreda vad som har hänt. Enligt bolagets kommunikationschef beror händelsen på ett misstag hos mediebyråpartnern Starcom. 

LÄS MER: ”Rasism, skjutande 5-åringar och knark – här är sanningen bakom svenska Youtube-annonserna” 

LÄS MER: ”Svenska annonsörer rasar mot Youtube – stoppar all reklam” 

Twitter raderar inaktiva följare
Twitter kommer börja radera konton som har varit inaktiva under mer än sex månader, rapporterar BBC. Det är första gången som Twitter raderar inaktiva konton i så här stor skala. Enligt bolaget handlar beslutet om att användare som inte längre loggar in på plattformen inte har möjlighet att godkänna Twitters uppdaterade integritetspolicy. För att undvika att få sitt konto raderat måste man logga in på plattformen senast den 11 december. Efter det datumet kommer tidigare upptagna användarnamn att bli tillgängliga. 

The Weekend premierar sin nya låt i Mercedes-Benz-reklam
Världsartisten The Weeknd, eller Abel Tesfaye som han egentligen heter, har inte släppt ny solomusik sedan våren 2018 då han lanserade EP:n ”My dear melancholy”. Men nu är det dags, men den nya låten ”Blinding Lights”. The Weeknd hintade om releasen på Twitter under måndagen. Ett utdrag av låten är med i en ny reklamfilm för Mercedes-Benz, som även The Weeknd själv syns i. I det korta klippet hintas också om att en längre reklamfilm som görs i samarbete med artisten kommer släppas på fredag den 29 november. Det skriver Rolling Stone

Spotify stäms på tio miljarder kronor
Ett musikbolag för indieartister, Sosa Entertainment, har tillsammans med sitt systerbolag Pro Music Rights valt att kräva Spotify på över 1 miljard dollar, närmare 10 miljarder kronor, i USA. Det rapporterar Breakit.  Anledningen till stämningen ska enligt Jake Noch, ägare till de båda bolagen, vara att Spotify inte har betalat ut royalties för fler än 550 miljoner strömningar på plattformen. Spotify har ännu inte velat ge några kommentarer till stämningen.

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.