Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag07.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Morgonsvepet

Efter annonsörsbojkotten – Facebook går med på att låta sig granskas

Publicerad: 2 Juli 2020, 06:37

PX Fuel

Facebook ska låta Media Rating Council granska plattformens brand safety, Publicis presenterar mångfaldsdata och influencernätverket Adviral i konkurs. Det är några av nyheterna i morgonsvepet.


Ämnen i artikeln:

FacebookMark ZuckerbergKlimatkrisenPublicis GroupeDonald Trump

Omkring 300 annonsörer, däribland globala jättar som Unilever, Coca-Cola och Starbucks, har ställt sig bakom bojkotten av Facebook som annonsplattform efter Mark Zuckerbergs hantering av president Donald Trumps inlägg kring protesterna i Minnesota för en dryg månad sedan. Fler företag ansluter hela tiden, ett av de senaste svenska bolagen som valt att gå med i protesten är Houdini Sportswear.

Efter det massiva trycket från varumärken har Facebook gått med på att genomföra en brand safety-granskning av sin plattform. Det skriver Adweek. I ett uttalande uppger bolaget att de kommer låta sina policyer för hantering av innehåll och de brand safety-verktyg de erbjuder annonsörer granskas av Media Rating Council (MRC). Den icke-vinstdrivande organisationen har tidigare försökt övertyga Facebook om att låta sig utvärderas utefter MRC:s brand safety-standards, som lanserades 2018. Men enligt MRC är det först nu Facebook viker sig och går med på att granskas. Facebook vill själva inte uppge om beslutet kommer som en följd av bojkotten. 

Mark Zuckerberg har tidigare presenterat åtgärder han ämnar ta till som svar på bojkotten. 

LÄS MER: ”Kommersiellt ett svårt beslut” – därför kan bojkotten mot Facebook innebära en brytpunkt

Publicis lanserar mångfaldsdata och investerar 45 miljoner euro i inkluderingsåtgärder
Byrånätverket Publicis Group ansluter nu till den skara byråer och nätverk som presenterar data över mångfalden hos den egna personalen. I USA har 21 000 av Publicis medarbetare själva fått uppge sin etnicitet och enligt resultatet består 5,4 procent av personalstyrkan av svarta personer. 8 procent av dessa jobbar i juniora roller, 4,6 på medelnivå och 1,9 procent på seniora ledarroller. Det skriver Adweek

Tillsammans med datan presenterar Publicis vd Arthur Sadoun sju steg som byrånätverket ämnar genomföra för att förbättra sitt arbete med mångfald, inkludering och rättvisa. Det inkluderar bland annat en investering på 45 miljoner euros, cirka 470 miljoner kronor, på inkluderingsåtgärder och social rättvisa. 

Nyligen presenterade IPG och Dentsu Aegis Network sina siffror, och WPP planerar att göra det. 

Influencernätverket Adviral i konkurs – Christen Ager Hanssen delägare
Den norske affärsmannen Christen Ager Hanssen gjorde sig ett namn i mediebranschen genom att få gratistidningen Metro att gå i konkurs. Under den korta period Ager Hanssen ägde Metro köpte han också in sig i influencernätverket Adviral med hopp om synergier med bloggportalen och modesajten Metro mode. Adviral har bland annat samarbetat med med Youtubern Antonia ”Toya” Johnson och lifestyle-bloggaren Therese Lindgren. Bland kunderna fanns Nike, Loreal, Volkswagen och Sony Music. Nu försätts nätverket i konkurs, skriver E-handel.se. Den 26 juni skickade man in en konkursansökan till Stockholms tingsrätt med anledning av att bolaget är på obestånd.  

Frankrike förbjuder reklam för elcykel – skapade ”klimaträdsla” för bilar
En tv-reklam för en elcykel från det holländska varumärket VanMoof har förbjudits av i Frankrike på grund av att den skapar ”klimaträdsla” kopplat till bilar. Det skriver The Guardian. Tv-reklamen sänds i både holländsk och tysk tv, men i Frankrike anser Autorité de régulation professionnelle de la publicité (ARPP) att reklamfilmen oskäligt misskrediterar bilindustrin. I inslaget syns en blank, svart bil som reflekterar bilder av skorstenar, blinkande ljus på utryckningsfordon och trafikstockning. Bilen smälter sedan bort och förvandlas till VanMoofs nya elcykel, ackompanjerad av taglinen ”Time to ride the future”. 

Kraftig ökning av nya företag trots corona
Enligt statistik från Bolagetsverket som Visma tagit del av skjuter antalet nyregistrerade företag i Sverige i höjden. Antalet nya registreringar ökade med 35 procent i juni jämfört med samma månad året innan. Det rapporterar Di

– Det här är en extrem uppgång. Det var nattsvart ett tag under våren, men människor har också sett att behovet finns för olika typer av service, säger Boo Gunnarson, företagsexpert på Visma, till Di. 

Enligt honom uppger cirka var tredje svensk att de drömmer om att starta ett eget företag, och nu när coronaläget ser något bättre ut i Sverige passar människor på att prova sina vingar. Många av de nystartade företagen riktar in sig på servicesektorn, framför allt hushållsnära tjänster och byggbranschen lockar. 

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.