Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Morgonsvepet

Efter Apples restriktioner – så påverkas den platsbaserade reklamen

Publicerad: 13 Januari 2020, 07:34

Apple har stramat åt.

Foto: GettyImages

Platsbaserad marknadsföring påverkas, PR-legendaren Harold Burson har gått bort och Martin Sorrell om annonsörsåret 2020. Det är några av rubrikerna i helgsvepet.


Ämnen i artikeln:

Martin SorrellBurger KingMorgonsvepetJustin BieberAppleJeff BezosBurson-Marsteller

Sedan Apple införde restriktioner kring platsbaserad data har det förändrat möjligheten för annonsörer att samla in geografisk information, skriver Digiday. Apples uppdatering, som släpptes i september, innehåller regelbundna påminnelser när appar sparar en användares platsdata. Fyra månader senare rapporterar flera techbolag om att det är mycket mindre geografisk data insamlat från appar. Enligt Digiday laddade sju av tio iPhone-användare ner den nya uppdateringen inom sex veckor och 80 procent av dessa stoppade all bakgrundsspårning.

– Den här nedgången kommer sannolikt att påverka mindre- till mediumstora annonsörer där kostnadseffektivitet är av största vikt och där det finns ett fysiskt fotavtryck i butik, eftersom det blir svårare att rikta in sig på rätt användare vid rätt tidpunkt, säger Paul Kasamias, vd på mediebyrån Starcom till Digiday.

Sargi Mann, digitalchef på mediebyrån Havas:

– Vi har redan sett ett tapp i försäljningen på platsbaserade lösningar och detta kommer nog öka.

PR-legendaren Harold Burson har gått bort
Harold Burson
, grundare av en av världens största PR-firmor Burson-Marsteller, har gått bort 98 år gammal. Det skriver PR Week. Han startade Burson-Marsteller 1953 tillsammans med kompanjonen Bill och de växte från fyra miljoner dollar i årlig omsättning till 50 kontor 15 år senare. Harold Burson slutade som vd 1988. Flera toppar har under helgen skickat sina kondoleanser.

Martin Sorrell: Nu tar annonsörerna tillbaka kontrollen över datan
Medan de sex stora annonsnätverken brottas med att genomgå en digital transformation så kommer 2020 bli året då kunderna tar tillbaka kontrollen över datan. Det skriver WPP:s grundare Martin Sorrell i en krönika i Wired. Sorrell presenterar samtidigt en ny modell som han kallar ”Holy Trinity Model” – som mer liknar konsultande än en byråmodell – och som har kunderna i centrum för allt.

Modellen använder förstapartsdata som kärna, med hjälp av kompletterande data från andra plattformar. Möjligheterna till förstapartsdata innebär också att byråmodellen förändras till en helt annan där transparens är allt.

Martin Sorrell grundade WPP 1985. 2018, efter oenighteter med företaget så tvingades han avgå. Samma år startade han riskkapitalbolaget S4 Capital som bland annat investerat i produktionsbolaget MediaMonks.

Kritik mot Justin Bieber – uppmanar fansen att dopa lyssningar
Popstjärnan Justin Bieber har hamnat i blåsväder sedan han uppmanat sina fans på Instagram att manipulera lyssningarna på Spotify. I det nu raderade inlägget skrev Bieber bland annat att han ville att fansen skulle sätta på hans nya låt ”Yummy” på låg volym hela natten och köpa låten på iTunes. Kritiska röster har nu höjts mot Justin Bieber för hans tilltag. Köpta och manipulerade lyssningar är ett stegrande problem inom musikbranschen och har tidigare granskats av bland annat Dagens Nyheter. Så sent som i veckan anklagades rapparen French Montana för uppblåsta siffror.

Protester mot Jeff Bezos i Indien
Tusentals småhandlare i Indien ska protestera mot Amazon-grundaren Jeff Bezos som under denna vecka ska besöka landet för ett event och möten med politiker. Amazon planerar som bekant att lansera på nyckelmarknaden i Indien, men det har inte endast tagits emot med god hand. Det är organisationen CAIT som sedan 2015 har stridit mot Amazon och Walmart-ägda Flipkart som nu kommer hålla protester i 300 städer.

Konservativ grupp anklagar Burger King för svordom i reklam
Kristna gruppen One Million Moms har tagit till hårdhandskarna mot Burger King för en av deras reklamfilmer där en man smakar en vegetarisk smörgås och säger ”Damn! That’s good.” Gruppen menar att barn riskerar att repetera orden. Samma grupp står även bakom bojkotten mot tv-nätverket Hallmark i december efter att de visar en reklam där ett samkönat par kysser varandra. Hallmark valde då att dra tillbaka reklamen, och hamnade själva i en stor kritikstorm.

Julia Lundin

Redaktör Resumé Insikt

julia.lundin@resume.se


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.