Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Morgonsvepet

Efter Apples uppdatering: Facebook-annonsörer har svårt att spåra köp

Publicerad: 8 september 2021, 06:29

Flera stora annonsörer har svårt att koppla köp till användare som klickat på en annons, techbolagen har högsta lobbyingbudgeten i EU och ministern hotar med hårdare reglering av kreditbolagen. Det och mer i dagens morgonsvep.


Ämnen i artikeln:

Morgonsvepet

Sedan Apple i och med sitt uppdaterade Ios införde sina nya regler kring tredjepartsspårning har många annonsörer på Facebook haft stora problem. Enligt AdAge har annonsörerna svårt att ens stämma av huruvida en användare som sett en annons är densamma som senare gjort ett köp, en av de mest basala mätfunktionerna. Förklaringen bakom Facebooks problem är att de användare som valt att inte bli spårade utanför appen inte kan följas om de klickar på en Facebook-annons som leder ut från det sociala nätverket. På den amerikanska marknaden är det bara cirka 25 procent av användarna som tackat ja till att fortsätta spåras.

– Det finns en tydlig diskrepans mellan de konverteringar som registreras och vilka som faktiskt sker, säger Jeff Richards, en digital marknadsföringskonsult som upplever problem bland flera av sina kunder, till AdAge.

Andra experter berättar att alla sociala nätverk upplever liknande problem men eftersom Facebook traditionellt sett är den mest effektiva kanalen blir tappen som störst där.

Rapporterna kommer en knapp vecka efter det att Facebook medgett att de haft problem att mäta appinstallationer som gjorts efter en användare klickat på en annons.

Efter SvD:s Qliro-avslöjande: Ministern hotar med hårdare reglering

I måndags kväll avslöjade Svenska Dagbladet hur e-handelskunder efter köp blir överösta med reklam från kreditbolag som erbjuder så kallade blancolån. Efter att SvD:s reporter gjort ett köp på Bianca Ingrossos Caia Cosmetics fick han på kort tid 18 mejl med blancolåns-erbjudanden. 

Efter granskningen säger finansmarknadsminister Åsa Lindhagen (MP) att det kan bli aktuellt med hårdare regleringar av kreditmarknaden, bara tre år efter att det att konsumentkreditlagen skärptes. Efter skärpningen 2018 bestämdes det att marknadsföring av krediter, likt spel, ska vara måttfull och inte påträngande.

– Jag blir upprörd över att det finns aktörer på kreditmarknaden som inte tar sitt ansvar, som lockar människor att ta lån genom aggressiv och påträngande marknadsföring, säger Åsa Lindhagen till SvD.

Techbolagen har högsta lobbyingbudgeten i EU

Enligt en ny rapport från Corporate Europe Observatory and Lobbycontrol spenderar techjättarna mer på lobbying mot EU än exempelvis läkemedels-, olje- och finansindustrin. Högst upp på listan hittar vi Google med en lobbyingbudget på drygt 65 miljoner kronor, på andra plats ligger Facebook och Microsoft med budgetar på 60 respektive 57 miljoner kronor. Totalt har techbolagen 140 heltidsanställda lobbyister på EU-nivå. Den totala summan techbolagen lägger på lobbyverksamheten är en dryg miljard.

Rapporten varnar för att det här kan leda till att techbolagen tillåts dominera debatten kring dem och att de har oproportionerlig tillgång till policymakarna. EU håller just nu på att förbereda två stora lagar som ska reglera de digitala plattformarna (Digital Markets Act och Digital Services Act), lagstiftning techbolagen försöker influera så mycket som möjligt.

Tiktok går förbi Youtube i snittid

Tiktok-användare lägger i snitt mer tid på plattformen än vad de gör på Youtube, det visar nya siffror från analysföretaget App Annie. Siffrorna gäller dock enbart för Android-användare. I USA och Storbritannien skedde skiftet redan förra året, men nu stärker alltså Tiktok sin position hos användarna även på andra marknader. I juni 2021 la Tiktok-användarna i genomsnitt 24 timmar på att titta på innehåll, i jämförelse med 22 timmar och 40 minuter för Youtube.

Twitter satsar på större bilder

Sedan Twitters lansering har användare behövt klicka på dem för att kunna se hela bilder, något som gett upphov till en lång rad memes och trender. Nu tycks dock Twitter ge större utrymme för bilderna redan i flödet. Enligt techsajten Engadget kommer Ios-användare framöver kunna se bilder och videos från kant till kant, och således inte behöva klicka på dem för att se hela.

 

 

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Ämnen i artikeln:

Morgonsvepet

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.

Se fler branschtitlar från Bonnier News