Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag22.01.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Morgonsvepet

Efter Black Week – anmälningarna om bluffreor strömmar in

Publicerad: 4 December 2020, 07:27

Anmälningarna kring Black Week har strömmat in till Konsumentverket, det finstilta blev för finstilt för Opel och byråvalsbranschen växer. Det är några av nyheterna i morgonsvepet.


Ämnen i artikeln:

Black FridayElgigantenGunilla BerghEngage Marketing

Förra veckan, under konsumtionens julafton Black Week, förekom en hel del siffertrixande. Det kunde Resumé vittna om efter att vi kartlagt priser på 320 varor inom hemelektronik, för att på Black Week jämföra priserna med de veckan innan. Vi kunde bland annat visa att en dator som Elgiganten märkt upp som ”Black Friday” i själva verket hade höjts i pris med 40 procent.

Nu står det klart att vi verkligen inte är ensamma om betraktelsen. Ett hundratal anmälningar om bluffreor har kommit in till Konsumentverket efter Black Week. Några av de varumärken som hamnat i konsumenternas skottglugg är Åhléns, Zalando och Mediamarkt.

”2-packjoggers har fram tills förra veckan kostat 299kr. Precis innan Black week höjde de till 349kr.” skriver en kvinna i Göteborg som anmält H&M.

En annan person, som handlat på Åhléns i Bromma i Stockholm, hittade ett ordinarie pris under rea-prislappen som visade precis samma summa.

I år har Konsumentverket utökat sin granskning under Black Week och har utöver att ta emot anmälningarna också genomfört en stickprovskontroll som enligt verket kommer ta ”veckor” att sammanställa. Förra året förbjöd Konsumentverket Intersport, Sportamore och Ur & Penn från att använda sig av falska påståenden om varornas ordinarie pris. Detta skriver nyhetsbyrån Siren.

LÄS MER: Granskning av åtta e-handlare: så mycket höjde de priserna under Black Friday
LÄS MER: Vi reder ut: Därför kommer handlare undan med reafiffel
LÄS MER: Fenomenet ständig rea: Så tvingas varumärken anpassa sig till konsumentens marknad 

Betalbolagen summerar Black Week: Fredagen fortfarande bäst
När betalbolagen Swish, Nets, Klarna och Qliro gör Black Week-bokslut står det klart att fredagen står sig stark men att veckan i sin helhet står för den största tillväxten i e-handeln. Cyber Monday har inte alls marknadsförts på samma aggressiva sätt som Black Week har gjort, men shoppingen i måndags ökade trots det med 17 procent. Enligt e-handelsexperten Patrik Müller, vd på Nets, beror ökningen snarare på en spilleffekt än att dagen i sig har en dragningskraft. Det baserar han på att det förekommit så pass lite marknadsföring för den. Detta enligt sajten ehandel.se. 

Byråvalsbranschen växer
I Sverige finns de tre byråvalskonsulterna Max Aperia (som driver Garrincha & Partners), Gunilla Bergh (som driver Engage Marketing) och Seed to plant (som driver Bonzai). Enligt en ekonomsik genomgång som nyhetsbrevet Veckans Brief har gjort ökade omsättningen för dessa tre bolag med 16 procent till totalt 7,2 miljoner kronor under 2019. Engage Marketing är det största av de tre bolagen (med en omsättning på 5,2 miljoner), men växte också minst (med 8 procent). Mest växte Bonzai, med 61 procent, där omsättningen landade på 1 miljon kronor. Av de tre visar Engage Marketing överlägset bäst rörelseresultat. Det landade på tre miljoner kronor 2019. Detta skriver Veckans Brief.

När det finstilta blir för finstilt – Opels reklam får kritik
I en helsidesannons i Expressen den 7 november bröt Opel mot god marknadsföringssed, enligt Konsumentverket. Anledningen? Informationen om bränsleförbrukning och koldioxidutsläpp var satt i en alldeles för liten teckenstorlek. Nu vill Konsumentverket ha svar på vilka åtgärder som kommer vidtas.

Wieden+Kennedy samt Publicis får Visa-kontot globalt
Visa ger det marknadsföringsmässiga ansvaret till Wieden+Kennedy och Publicis Groupe. Wieden+Kennedy kommer att hantera kreativ strategi och Publicis Groupe, som redan i dag sitter på Visas medieköp, kommer fortsätta med detta. Wieden+Kennedy har jobbat med visa förr, runt 2007. Visas globala mediebudget uppskattas till 200 miljoner dollar. Detta skriver Adage. 

 

Yasmine Winberg

Redaktör Resumé Insikt

yasmine.winberg@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.