Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag23.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Morgonsvepet

Efter 'boomen' i Kina – nu lanserar Instagram liveshopping

Publicerad: 6 Oktober 2020, 06:26

Från Instagrams funktion Reels.

Foto: Press

Trumps presidentkampanj målar upp honom som en krigare, Tiktok-användare i Europa fortsätter att öka i miljontal och Instagram ger sig in i liveshopping-kriget. Det och mer i dagens morgonsvep.


Ämnen i artikeln:

TikTokPresidentvalet 2020NetflixDonald TrumpCoronavirusetDisney

Instagram har som bekant växlat upp satsningen på rörligt, delvis sedan den kinesiska rivalen Tiktok börjat tävla om användarnas mobiltid. Nyligen lanserades Tiktok-kopian Reels i Europa, och man har sedan tidigare IGTV i appen, för längre videor. Nu läggs ett köpverktyg till i båda funktionerna, rapporterar South China Morning Post. På så vis ska användare snabbt kunna köpa en produkt som visas i en video, en trend som tagit allt mer mark i Kina det senaste året. I det stora landet i öst genomfördes fler än 10 miljoner livevideosessioner under det första halvåret 2020. Enligt tidningen lanseras funktionen först på IGTV, och därefter på Reels senare i år. 

LÄS MER: Guide – Så lyckas du med liveshopping – svenska varumärken om lärdomarna
LÄS MER: Liveshopping exploderar – därför kan ”tv-shop i budgetformat” vara en bra grej

Krigare och fighter – så utformas Trumps kampanj efter insjuknandet
President Donald Trump må ha haft fullt upp med att bli frisk från coronaviruset de senaste dagarna, men det betyder inte att hans kampanj legat på latsidan – snarare tvärtom. Sedan presidenten insjuknade i fredags har hans kampanj inför valet i november tagit en ny vändning, och journalister på Forbes kan konstatera att ord som ”krigare” och ”fighter” nu fått en stor betydelse. I ett sms från kampanjen till potentiella väljare kallas han också för ”en stark ledare som snart kommer att vara på tillbaka”. I en reklam på Youtube syns Donald Trump, blekare än vanligt, säga att det går ”väldigt bra för honom”. 

Karantän ger fortsatt lyft för Tiktok
Den kinesiska appen Tiktok slog tidigare världsrekord vad gäller tillväxt i antal användare under ett kvartal. Den siffran fortsätter nu att öka, rapporterar Bloomberg. Enligt tidningen har den fortsatta karantänen i flera Europeiska länder gynnat appen, när fler har stannat hemma. För att ge några exempel: i Storbritannien använder 17 miljoner användare i snitt appen 66 minuter per dag. I Norge används appen av 1,2 miljoner personer i snitt 74 minuter per dag. I både Sverige och Norge används Tiktok till större delen av kvinnor, då 44 procent av användarna är män. 

Disney Plus slår Netflix med hästlängder
Mindre än en månad har gått sedan streamingtjänsten Disney Plus lanserades i Sverige, men redan nu har man nått 450 000 betalande hushåll i Sverige. Det rapporterar Di Digital, med hänvisning till data från analysföretaget Mediavision. För den dominerande aktören Netflix tog det vid lanseringen 2012 ett år att komma upp i liknande siffror. Disney Plus har med andra ord visat på en betydligt bättre tillväxt hittills. 

– Helt klart har Disney Plus på rekordtid slagit sig in på den konkurrenskraftiga nordiska streamingmarknaden, säger Mediavisions vd Marie Nilsson till Di Digital.

Pantone tar fram ny färg – tillsammans med svenskt varumärke
Den världskända färgtillverkaren Pantone hör till de mest respekterade inom sitt skrå, och är bland annat kända för att varje år ta fram en ny kulör som koras till ”årets färg”. Nyligen annonserades lanseringen av färgen ”Period red”, och är som namnet säger röd. Den lanseras tillsammans med det svenska intimvarumärket Intimina, och med detta initiativ hoppas de två företagen på att bryta det tabu som på många platser fortfarande omger menstruation. Initiativet beskrivs också av The New York Times som ett reklamjippo, där Pantone kommer att synas i Intiminas kampanj. 

Julia V. Caesar

Reporter

julia.v.caesar@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.