Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag20.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Morgonsvepet

Efter George Floyds död – Nike skänker 40 miljoner dollar

Publicerad: 9 Juni 2020, 06:35

Skärmdump från Nikes reklamfilm ”For Once, Don't Do It”.

Mark Zuckerberg kritiseras av medarbetare, Gen Z vill shoppa i fysiska butiker igen och hajpad CBD-olja förbjuds av Läkemedelsverket. Det och mer i dagens Morgonsvep.


Ämnen i artikeln:

NikeMcCannMark ZuckerbergDonald Trump

Nike skänker 40 miljoner dollar för att stötta svarta
I ett brev till bolagets anställa skriver Nikes vd John Donahoe att bolaget kommer att skänka 40 miljoner dollar, under kommande fyra år, för att stötta USA:s svarta community. Pengarna kommer att gå till organisationer fokuserade på social rättvisa, utbildning och rasism. Det rapporterar Adweek

Nike har en historisk av att adressera rasism i sin marknadsföring. Ett exempel är kampanjen med den amerikanska fotbollsspelaren Colin Kaepernick, känd för att ha gått ned på knä i en protest mot polisbrutalitet inför ett NFL-spel. 

Nyheten om Nikes donation kommer en vecka efter att man släppt den känslosamma reklamvideon ”For Once, Don't Do It” som svar på det brutala polisvåld som dödade George Floyd

Generation Z hittar tillbaka till shoppingbeteende innan pandemin
Den blixtnedstängning som skett i många samhällen till följd av coronaviruset har slagit hårt mot den fysiska handeln. Nu börjar det dock ljusna, skriver Adweek.

I takt med att länder släppt sina restriktioner har shoppingbehovet gjort sig påmint hos Generation Z och Millenials, alltså personer uppväxta efter millennieskiftet samt 80-talister och tidiga 90-talister. Internethandeln är visserligen det självklara alternativet i en pandemi, men enligt en ny undersökning gjord av Vesta planerar 71 procent av Generation Z att besöka fysiska butiker för att handla produkter inom segmentet kläder, personlig hygien och skönhet. Millenials är däremot mest motiverade av att ta sig ut för att köpa produkter till småbarn, med en motsvarande siffra på 28 procent. 27 procent av de svarande tycker att det är för tidigt att öppna upp butiker. 

McCann kritiseras för rasistiskt mejl
Den mörkhyade konstnären Shantell Martin har läckt ett mejl från McCann-byrån M:United, där bolaget erbjuder henne att göra en väggmålning på en Microsoft-butik på Manhattan. Det för att uppmärksamma Black Lives Matter-rörelsen. 

”Vi älskar ditt arbete och skulle bli väldigt glada över att samarbeta med dig, en mörkhyad konstnär i New York-communityt”, skriver de bland annat i mejlet där de också föreslår att målningen ska bli klar under tiden som protesterna fortfarande är relevanta. 

Shantell Martin har publicerat mejlet på sitt Instagramkonto, och Adweek har uppmärksammat händelsen. 

– Jag delar med mig av det här med förhoppning av att det kan bli bättre. Det här är ett problem av flera lager. Dels har vi en historik av byråer som konsumerar kulturell relevans, med slutresultatet att de utnyttjar konstnärer. Det handlar om ett utnyttjande av kultur, kreativitet och konstnärer. Sen är det ett annat lager av att utnyttja ett tillfälle och människors historier. Och historisk, systematisk rasism som en del av det också, säger hon till sajten. 

Moderatorer kritiserar Mark Zuckerberg
Sedan Facebooks vd Mark Zuckerberg gått ut med att han står fast vid att inte modifiera president Donald Trumps inlägg om protesterna mot polisbrutalitet har han stött på stor kritik. Bland annat har 140 Facebook-finansierade forskare gått samman i ett brev där de uppmanar honom att förbjuda presidenten från att använda plattformen för att sprida desinformation. 

Nu ställer sig bolagets egna moderatorer till samma led, rapporterar The Guardian. Fyra anonyma moderatorer och fem tidigare moderatorer har skickat det öppna brevet. Där skriver de bland annat: ”Vi kan inte strejka, men inte heller vara tysta”. 

Mikrobloggen Twitter har i motsats till Facebook försett Donald Trumps inlägg med varningar. 

Hajpad CBD-olja förbjuds
CBD-oljan, från växten hampa, har hyllats för att lindra ångest, stress och smärta. Industrin kring CBD-produkter är redan stor i USA, där den omsätter miljardbelopp. I Sverige går utvecklingen inte lika snabbt. Men det saknas inte satsningar – under våren lanserade startupbolaget Mantle en egen CBD-olja på den svenska marknaden. 

Bolagets grundare, Stina Lönnkvist och Josefin Landgård, medgrundare till Kry, har fått med sig flera namnkunniga investerare på resan. Nyligen tog bolaget in fyra miljoner kronor från bland andra Kinneviks storägare Cristina Stenbeck

Men nu förbjuder Läkemedelsverket Mantle och CBD-bolaget Hemply Balance från fortsatt försäljning, med hänvisning till att CBD-lösningarna inte är godkända som läkemedel. Skulle Mantle inte respektera beslutet väntar ett vite på 600 000 kronor. Det rapporterar Di Digital

LÄS MER: Så ska startupen Mantle locka en ny målgrupp till den omtvistade CBD-oljan 

Julia V. Caesar

Reporter

julia.v.caesar@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.