Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Morgonsvepet

Efter hatiska kommentarerna – kulturminister Amanda Lind kritiserar SD:s Youtubekanal

Publicerad: 12 februari 2021, 07:31

Kulturminister Amanda Lind (MP).

Foto: Fotograf Kristian Pohl/Regeringskansliet

Amanda Lind kritisk till Sverigedemokraterna efter hatiska kommentarer på SD:s Youtubekanal, Kina portar BBC och uppgifter om att Facebook jobbar med en Clubhouse-dödare. Det är några av nyheterna i morgonsvepet.


Ämnen i artikeln:

SverigedemokaternaYoutubeBBCKinaSASFacebookClubhouseSuper Bowl

Under torsdagen publicerade kulturminister Amanda Lind (MP) flera skärmdumpar på sitt Instagramkonto, som visar kommentarer som skrivits om henne på Sverigedemokraternas Youtubekanal. Amanda Lind kallar kommentarerna för ”hatiska” och fruktansvärda”. Som exempel lyder en kommentar om kulturministern under ett klipp där hon debatterar i riksdagen: 

”Undrar om repet hon snart får runt halsen kommer göras på kråkboet? Måste ju spara på miljön”. 

Amanda Lind är nu starkt kritisk till SD. 

”Jag möter hela tiden människor som på olika sätt tystas och skräms av råheten. Det är Sverigedemokratiska väljare och sympatisörer som skriver det som syns på bilderna. Sverigedemokraterna låter detta ligga kvar på deras officiella Youtube-kanal i flera veckor. Vad säger det om dem som parti?”, skriver hon på Instagram. 

Sverigedemokraternas informationssekreterare Deniz Norgren svarar DN via mejl att partiet valt att ha öppna kommentarsfält för att ge väljarna en plattform för debatt, men skriver också:

”De uppmärksammade inläggen är givetvis oacceptabla och vi har tagit in extra personal för en genomlysning av kommentarsfälten på Youtube.”

Kina portar BBC
Radio- och tv-myndigheten i Kina förbjuder internationella BBC från att sända i landet, skriver The New York Times. Nyheten kommer bara en vecka efter att Storbritannien valde att porta Kinas nationella tv-kanal CGTN med hänvisning till att kanalen är kontrollerad av det kinesiska kommunistpartiet. Men enligt Kina handlar beslutet om att BBC brutit mot landets medieregler genom partisk, felaktig rapportering som skadat Kinas ”nationella intressen”. BBC är redan kraftigt begränsad av Kinas censur och det nya förbudet kommer därför drabba ett begränsat antal tittare. Det handlar bland annat om internationella hotellgäster samt bostadsområden som främst befolkas av människor med annan nationalitet. 

Efter konflikterna – Sas-piloten slutar
Resumé har tidigare rapporterat om Björn Lundström, som byggt en följarskara på över 100 000 genom att på sociala medier dela med sig av sitt jobb som pilot på Sas. Men hans öppna skildring av pilotlivet har inte uppskattats av alla, och sedan i november har han varit tvungen att lyda under ett foto- och filmförbud från Sas mellan in- och utcheckning om han vill behålla jobbet. För Resumé berättade Björn Lundström, som jobbat på Sas i 35 år, att han bland annat blivit inkallad på ett möt ”som slutade med en riktig utskällning”. Efter konflikterna lämnar nu Björn Lundström Sas. I ett inlägg på Instagram skriver han: 

”Känslomässig dag i går, när jag lämnade in min uniform på grund av att jag befriats från min flygplikt”. 

Han skriver också att han inte blev firad av arbetsplatsen på sin sista dag. 

Facebook jobbar på Clubhouse-dödare enligt uppgifter
Den ljudbaserade appen Clubhouse har fullkomligt exploderat under de senaste veckorna. Nu rapporterar The New York Times om uppgifter som säger att Facebook har satt i gång utvecklingen av en konkurrent till Clubhouse. Arbetet med produkten ska enligt källorna vara i ett väldigt tidigt skede. Facebook vill inte bekräfta uppgifterna, men säger till tidningen:

”Vi har sammanlänkat folk med hjälp av ljud och video under många år och tittar alltid på nya sätt att förbättra den upplevelsen.” 

LÄS MER: Hur ska varumärken hantera appen på allas läppar – Clubhouse?

Varumärkena som lockade flest nya följare efter Super Bowl
Varumärken spenderar mångmiljonbelopp på att synas med reklamfilmer under Super Bowl – men vad ger egentligen investeringen i form av nya följare på sociala medier? Det har analysfirman Listen First tittat närmare på, skriver Adage. Enligt företagets undersökning är T-Mobile och Mountain Dew vinnare, genom den snabbaste publiktillväxten på Facebook, Twitter, Instagram, Youtube och Tiktok. På topp tio-listan finns även Pepsi, Jeep, TurboTax, Doritos, Cadillac, Fiverr, Robinhood och Skechers. 

LÄS MER: Resumés guide till Super Bowl 2021 – här är alla reklamfilmer, höjdpunkter och snackisar

Amanda Törner

Redaktör Resumé Insikt

amanda.torner@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.