Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Morgonsvepet

Efter Ios-uppdateringen: Så har annonsörerna flyttat pengar till Android-enheter

Publicerad: 3 juni 2021, 06:37

Apples vd Tim Cook.

Foto: AP Photo/Markus Schreiber

Brist på data får annonsörerna att sky Ios, Instagram öppnar upp API:er och Klarna köper bolag som ska hjälpa e-handlare att marknadsföra sig, det och mer i dagens morgonsvep.


I slutet av april släppte Apple en ny uppdatering av sitt operativsystem Ios. I den nya versionen, 14.5, får alla användare när de för första gången använder, laddar ned eller uppdaterar en app frågan om de vill tillåta appen att spårar deras aktivitet även när de använder andra appar. Informationen används sedan för att rikta annonser till användaren. Hittills har bara var tionde användare, och än mindre i USA (4%), tackat jag till att spåras.

Nu kommer de första siffrorna på hur uppdateringen påverkat annonsmarknaden, det rapporterar Campaign. Redan när Apple informerade om förändringen minskade investeringarna och gapet mellan pengarna spenderade på Ios- och Android-enheter var som störst kring 6 maj, sedan dess har det blivit betydligt mindre.. Analytiker tror dock att en hel del av gapet kan förklaras av mediebyråers och annonsörers automatiska verktyg snarare än att någon fattat ett strategiskt beslut. De understryker dock att medieköparna måste hitta ett sätt att nå Ios-användarna eftersom de utgör en stor del av den potentiella målgruppen.

Gränssnittet till Instagrams DM:s öppnar – skapar bättre möjlighet för integrering i CRM-system

Facebook har sedan i oktober testat ett koncept med öppet programmeringsgränssnitt för Instagrams direktmeddelanden. Nu meddelar de att konceptet öppnas upp bredare. Ett öppet programmeringsgränssnitt innebär att annonsörer kan skicka direktmeddelanden från Instagram till sina CRM-system och andra tredjepartsapplikationer, något som tros underlätta för interaktionen med kunder, det rapporterar Social Media Today.

Klarna köper AI-bolag inriktat på e-handlare

Klarna köper det amerikanska bolaget Toplooks, det rapporterar DI Digital. Toplooks har utvecklat ett AI-verktyg som genom analys av sociala medier hjälper e-handlare att marknadsföra sig själva. Tanken är nu att bolaget, vars vd kliver in som Klarnas kommersiella chef, ska hjälpa butiker anslutna till Klarna att ta fram annonser både för sina egen hemsida och sociala medier men även för Klarnas app. Parterna har tidigare haft ett samarbete.

Apple ber personalen komma tillbaka till kontoren i september

Personalchefer och vd:ar världen över har under våren planerat för när de kan välkomna de anställda tillbaka till kontoret. När Resumé för en månad sedan hörde med några av Sveriges största byråer hoppades de alla att vara tillbaka till hösten. Nästan samtliga öppnade även upp för att de anställda framöver skulle jobba mer hemifrån än tidigare.

Nu meddelar Apple, som precis som Google brukar vara något av en ledstjärna när det kommer till såna här frågor, att de välkomna personalen tillbaka i september. Personalen uppmanas inledningsvis att jobba tre dagar i veckan från kontoret. Anställda som är beroende av fysiska möten uppmanas jobba fyra dagar i veckan från kontoret.

Bolaget var innan pandemin skeptiskt till att låta de anställda jobba hemifrån. Google har sedan tidigare sagt att de spår att ungefär en femtedel av den totala personalstyrkan kommer att jobba hemifrån på permanent basis. 

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.

Se fler branschtitlar från Bonnier News