Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag01.06.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Morgonsvepet

Efter krisen – den sista anställda lämnar Isabella Löwengrips bolag

Publicerad: 21 Januari 2020, 07:30

Isabella Löwengrip.

Foto: Wikimedia commons

Isabella Löwengrips sista anställda lämnar, brand safety stod högre på agendan under 2019 och Bianca Ingrosso blir kreativ rådgivare till Nelly. Det är några av nyheterna i Morgonsvepet.


Ämnen i artikeln:

Isabella LöwengripKFCNellyBianca IngrossoGroupMIAB

Entreprenören och influencern Isabella Löwengrip har haft en tuff höst bakom sig då hon tvingats dra i nödbromsen för att hindra sina bolag från att gå i konkurs. Nu berättar Isabella Löwengrip på sin blogg att den sista anställda lämnar hennes bolag, vilket Expressen var först med att uppmärksamma. Det handlar om Marisol Was, som klev in på Löwengrip Invest för knappt ett år sedan i rollen som hållbarhetsansvarig men som också har fått kommunikationsansvaret på bolaget. I inlägget skriver Isabella Löwengrip:

”Gustav som tidigare var VD för bolaget, har styrt skutan ner under hösten och landat utan en konkurs tack och lov men det har inneburit att vi har behövt montera ner Löwengrip Invest och alla anställda fått sluta. Har har till och med avvecklat sig själv. Istället har han tagit en tf VD roll i Löwengrip Beauty (medan Pingis är på mammaledighet). Marisol blir alltså sista anställda som lämnar Löwengrip Invest”.

Det var i oktober 2019 som Isabella Löwengrip gick ut med att hennes bolag befann sig i en ekonomisk kris och var nära en konkurs. Den pressade situationen innebar att hon fick ställa in den planerade USA-lanseringen av sitt varumärke, säga upp lägenheten i New York samt sparka majoriteten av sin personal. Kort innan dess ifrågasattes ännu en gång Isabella Löwengrips sociala medier-siffror. 

LÄS MER: ”Bloggbevakning till attack mot Isabella Löwengrip”

LÄS MER: ”Isabella Löwengrip misstänker sabotage – ytterligare varumärken bryter”

Ny undersökning: Brand safety högre på agendan 2019
Enligt en undersökning från IAB Europe som Marketingweek rapporterar om, säger mer än tre fjärdedelar (77 procent) av annonsörerna att brand safety i dag är en nyckelfråga för dem. 57 procent håller med om påståendet att frågan om säkra annonsmiljöer hade högre prioritet för dem under 2019 än under föregående år på grund av den ökade kunskapen och förståelsen för problematiken. För att avvärja hot mot brand safety använder över 80 procent en rad av lösningar för att säkra att deras annonser dyker upp i trygga miljöer. Över 93 procent använder svartlistning av sajter. 

Brand safety är en fråga som branschen länge har stångats med. Förra våren kunde Resumé Insikt avslöja att svenska varumärken hamnat bredvid videoklipp om droger, högerextremism och vapen. 

Bianca Ingrosso blir rådgivare till Nelly
Det svenska e-handelsbolaget Nelly har ingått ett långsiktigt parterskap med Bianca Ingrosso, skriver Di Digital. Bianca Ingrosso kommer få titeln som ”kreativ rådgivare” och samarbetet ska gälla Nellys alla större kampanjer under året. Profilen har tidigare gjort reklamsamarbeten med Nelly. 

Nelly har sedan en tid tillbaka visat på avmattad tillväxt och minskad lönsamhet. Bolagets rörelseresultat uppgick enligt Di Digital till blygsamma 0,5 miljoner kronor under tredje kvartalet 2019, jämfört med 19 miljoner kronor för samma period ett år innan. Omsättningen ökade dock med 7 procent till 330 miljoner kronor.

LÄS MER: ”RO varnar efter Bianca Ingrossos agerande: 'Äventyrar självregleringen'”

LÄS MER: ”Nellys vd om varumärkesresan: 'Influencers är vår tv-reklam'” 

Group M öppnar kemtvätt på Next M
Under det årliga marknadsförings- och techeventet Next M, som arrangeras av mediebyrånätverket Group M, kommer gästerna få äntra en tvättomat. Det är dock inte kläder som kommer tvättas, utan loggor som kommer tvättas i FN:s globala hållbarhetsmåls färger. Fokus under årets event kommer nämligen ligga på syfte och på agendan står möjligheter för annonsörer att genom teknik, kreativitet och partnerskap bli en viktig del av lösningen för att nå de globala målen. 

– Temat är en uppmaning till branschen att inte bara reflektera över syftesfrågan utan också göra kloka, långsiktiga val och sedan förankra marknadföringen på ett relevant sätt. Annonsörer bör inse vilket inflytande de har och vilka resurser de förfogar över för att kunna bidra till en hållbar framtid för varumärken, branschen och samhället i stort, säger Martin Hugosson, vd för Group M i Sverige, i ett pressmeddelande. 

Next M äger rum den 24 mars. 

KFC ber om ursäkt för sexistisk annons
Snabbmatskedjan KFC i Australien har bett om ursäkt för en reklamfilm som visar två unga killar som stirrar på en kvinnas bröst. Det skriver The Guardian. Ursäkten kom efter att organisationen Collective Shout uppmärksammat annonsen, som de kallar en ”återgång till tröttsamma och ålderdomliga stereotyper där unga kvinnor blir sexuella objekt för manlig njutning”. Reklamfilmen har gått i tv och på KFC:s Youtube-kanal. Huruvida snabbmatskedjan planerar att sluta använda reklamfilmen är dock oklart. 

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.