Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag10.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Morgonsvepet

Efter kritiken – Ica backar om bonusen

Publicerad: 31 Januari 2020, 07:41

Ica gör om nya lojalitetsprogrammet, H&M ska fortsätta lansera nya varumärken och spridda budskap i presidentkandidaternas Super bowl-kampanjer. Det och mer i veckans sista morgonsvep.


Ämnen i artikeln:

ICA

I veckan presenterade Ica detaljerna för sitt nya lojalitetsprogram ”Stammis”. En av förändringarna i det nya programmet är att kunder inte längre kan ta med sina ”bonuspoäng” från en månad till nästa. Flera mera medier har i veckan rapporterat om upprörda Ica-kunder.

Nu väljer Ica att delvis backa från sina initiala planer, det rapporterar Aftonbladet. Gränsen för när bonusen betalas ut sänks från 2000 kronor till 1000 kronor, men bara om kunderna handlar för minst 1000 kronor två månader i rad. Beslutet att ”nolla” bonuspoängen varje månad står dock fast, tidigare kunde kunderna samla upptill 2500 poäng hur länge de ville.

– Vi har tagit intryckt av att vissa kunder med mindre budgetar varit oroliga. Vi har inte riktigt nått fram till dem, det är viktigt att de ska känna sig välkomna. När vi fick de första frågorna började vi fundera på att göra en ändring. Nu har vi kommit fram till att rätt tidpunkt är före lanseringen på lördag, säger Anders Svensson, vice vd på Ica till Aftonbladet.

H&M kommer att fortsätta lansera nya varumärken

H&M har de senaste åren satsat på en strategi med en rad olika dottervarumärken, däribland Arket, Afound, Cos och &Other Stories. I går berättade den nytillträdda vd:n Helena Helmersson att koncernen kommer fortsätta med strategin och lansera ytterligare varumärken.

– Det kommer att komma nya varumärken, men det handlar mer om att också titta på vilka affärsmodeller de ska vara baserade på. Till exempel Afound (en marknadsplats som säljer koncernens egna, såväl som externa, varumärken) är en ny typ av affärsmodell, så givetvis tittar vi på sådant framöver. Det finns så många olika sätt att växa och tidigare har vi gjort det med en mer traditionell affärsmodell, berättar hon för Nyhetsbyrån Direkt. 

Den nya H&M-vd:n säger sig även vilja satsa på hållbarhet och nya typer av partnerskap.

Presidentkandidaternas Super Bowl-kampanjer

På söndag är det dags för Super Bowl, en av reklamårets högtider. Under matchen kommer flera presidentkandidater att visa påkostade kampanjfilmer. Den demokratiska kandidaten och tidigare New York-borgmästaren Michael Bloomberg kommer att satsa på ett budskap kring vapenvåld medan president Donald Trump i sin kampanj kommer att fokusera på USA:s ekonomi. Se filmerna nedan.

Coronas vd: ”Folk förväxlar inte vårt varumärke med viruset”

Att som varumärke dela namn med ett dödligt virus som just nu sprider sig över världen kan åtminstone inte vara bra. Eller så betyder det ingenting. Ölvarumärket Coronas vd har dock gått ut och sagt att han litar på att konsumenterna inte blandat ihop Corona med coronaviruset.

– Det är vår fasta övertygelse att kunderna på det stora hela förstår skillnaden mellan viruset och ölen, säger Maggie Bowman, kommunikationsdirektör på Coronas moderbolag Constellation Brands, i ett uttalande som gått ut till flera medier.

Spelbolagsmiljoner splittrar norska schackförbundet

Sponsorintäkter från spelbolag är helt avgörande för en lång rad idrottsföreningar. Samtidigt är frågan inte helt okontroversiell. I somras tackade det norska schackförbundet efter långa diskussioner nej till ett sponsoravtal med spelbolaget Kindred, ägare till bland annat Unibet. Medlemmarna i förbundet motiverade beslutet med att ”schackspelare inte låter sig köpas”. Nu står det dock klart att Norges, och en av världens, främsta schackspelare Magnus Carlsen tecknat ett personligt avtal med Kindred. Carlsen är en av Norges mest kända idrottsmän. Avtalet innebär att den norska debatten kring spelbolagsmiljonerna antas fortsätta.

– För min del har jag sagt nej till avtal med spelbranschen i många år. Nu säger jag inte att det har varit av etiska orsaker, men självklart är det något jag har tänkt på. Men med tiden har jag ändrat mitt synsätt lite, säger Magnus Carlsen till Dagens Nyheter.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Ämnen i artikeln:

ICA

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.