Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag28.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Morgonsvepet

Efter mångårig kritik: Uncle Ben's byter namn och logotyp

Publicerad: 24 September 2020, 06:32

Efter kritik om rasistiska stereotyper byter Mars namn på sitt globala risvarumärke, juridiskt trubbel för Google och Procter & Gamble vill se nya modeller för köp av annonsutrymme i tv-kanaler. Det och mer i dagens morgonsvep.


Sent igår kväll meddelade Mars att de kommer att byta namn och logotyp för det klassiska risvarumärket Uncle Ben's, det rapporterar flera internationella medier. Beslutet kommer efter att kritiker under många år pekat på att namnet och logotypen bygger på rasistiska stereotyper. Varumärket har funnits i drygt 70 år.

– De senaste veckorna har vi lyssnat till tusentals kunder, våra egna medarbetare och andra partners runtom i världen. Vi förstår de orättvisor namnet och varumärket associeras med, säger Fiona Dawson, kund- och säljchef på Mars Food.

Sedan tidigare har Quaker Oats beslutat att lägga ned varumärket ”Aunt Jemima” av samma anledning. NFL-laget Washington Redskins meddelade tidigare i somras att de skulle byta namn och så sent som förra veckan meddelade även svenska SHL-laget Frölunda Indians att de kommer att byta namn.

Instagram förlänger Reels-klippen

Instagrams TikTok-kopia Reels har haft svårt att träffa rätt hos användarna. I ett försök att förbättra plattformen väljer de nu att förlänga maxtiden för klipp till 30 sekunder och lägga till en rad redigeringsverktyg. På Tiktok är standardvideon 15 sekunder lång men användarna kan lägga upp en minuts långa klipp. Sedan tidigare stödde Reels bara 15-sekundersklipp, det rapporterar Techcrunch.

Amerikanska justitiedepartementet fokuserar på Googles dominans inom sök

I början av september kom rapporter om att det amerikanska justitiedepartementet hade planer på att inleda rättegång mot Google för brott mot den fria konkurrensen. Nu kommer nya uppgifter som pekar på att departementet smalnat av sitt fokus till Googles sökfunktion. Enligt New York Times kommer det att fokuseras på huruvida Google använder sin sökmotor för att förhindra konkurrenter och därmed försämra upplevelsen för användarna. Tidningen skriver att skiftet av fokus kommer att öppna upp för ytterligare rättegångar på statlig nivå.

Procter & Gamble: Förhandsbokningen av TV-reklam är förlegad

Mediebyråer har sedan länge haft årliga avtal med tv-kanaler och mediehus där de köper upp en stor mängd utrymme i förväg. Därefter köper annonsörerna det utrymme som ännu inte är bokat. Nu säger Procter & Gamble, världens största annonsör, att den modellen är förlegad. För att undvika att köpa på sig för mycket utrymme vill P&G istället köpa utrymme för varje enskild kampanj, det rapporterar Variety. Sedan tidigare har även Unilever och Mastercard öppnat upp för liknande förändringar. 

Google maps ska visa coronaläget

I en ny uppdatering kommer Google Maps att visa användarna hur stor spridningen av coronaviruset är inom ett visst geografiskt område. Tanken är att användarna på så sätt ska kunna undvika zoner med hög smittspridning. Funktionen kommer att finnas i 220 länder och i de större städerna kommer det finnas information på stadsdelsnivå, det rapporterar Techcrunch.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.