Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Morgonsvepet

Efter nitton år – nu lämnar Michael Roth IPG

Publicerad: 19 november 2021, 07:43

Michael Roth klev ner från vd-rollen förra året, och nu lämnar han IPG helt. P&G satsar mer på inhouse, Eldorados julkalender gjorde succé, och även Visa förlorar en nyckelspelare i marknadsföring. Det i veckans sista svep.


Ämnen i artikeln:

IPGProcter & GambleVisaEldorado

För drygt ett år sedan lämnade han över vd-rollen till Philippe Krakowsky. Nu lämnar alltså Michael Roth, 75 år gammal, även Interpublic Groups styrelse, där han är ordförande. Efter över femton år på IPG lämnar han alltså annonsbranschen helt. Enligt källor till Campaign har Michael Roth planerat avgången sedan den nya vd:n tillsattes, och väljer att göra det nu på grund av att IPG har återhämtat sig sedan coronapandemin.

IPG äger, bland annat, McCann och Weber Shandwick, och visade under tredje kvartalet 2021 att den organiska tillväxten hade växt med 10,7 procent. 

– Min tid som ordförande och vd för IPG har varit ett enormt privilegium. Jag är mest stolt över det arbete vi har gjort för att hjälpa till att belysa rättvisa och inkludering, samt att vara ett värderings- och målstyrt företag. Operativt har vi utvecklats för att möta behoven i en bransch som inte bara handlar om kreativitet, utan också i allt högre grad handlar om digital och data, säger han.

Kallades svenskt kalhygge – var egentligen ett kanadensiskt naturreservat
”Rekreationsskog. Produktionsskog. Naturskog.” Men inte svensk skog. I en native-annons från Svensk Skogskommunikation AB sålde man in svenska kalhygge-skogar som rekreationsplatser. Det enda problemet? Bilden föreställde ett kanadensiskt naturreservat, som aldrig huggits ner. Till DN säger Naturhistoriska riksmuseets jourhavande biolog Didrik Vanhoenacker:

– Den normala produktionsskogen är planterad och därför är alla träd lika gamla. Att detta inte är en typisk svensk produktionsskog är väldigt tydligt, eftersom några träd är gamla och stora och andra är unga och smala.

Till DN säger Svensk Skogskommunikation AB att misstaget beror på den mänskliga faktorn, och bilden har sedan de uppmärksammades på detta bytts ut.

Procter & Gamble satsar mer och mer på inhouse
Procter & Gamble, som äger varumärken som Gilette, Always, Old Spice och Vicks, flyttade 30 procent av sin marknadsföring till en inhouse-byrå redan 2019. Under tredje kvartalet har företaget också fört in över 130 miljoner dollar i inhouse-byrån, skriver Digiday. Tidigare har man arbetat med Dentsu-byrån Carat. 

Procter & Gambles vd, Jon Moeller, har flera gånger visat att han tror på att satsa pengar på marknadsföring. Han blev vd sommaren 2021 och är den första vd på länge som inte har jobberfarenhet inom marknadsföring: ändå, skriver Digiday, visar han att han verkligen förstår värdet av marknadsföring.

Dyraste namnrättighets-dealen någonsin
En av världens dyraste affärer gällande arenanamn har skett i USA. Det legendariska Staples Center, hem till basketlaget Los Angeles Lakers, Sparks, Clippers och hockeylaget LA Kings, har bytt namn till Crypto.com Arena. Affären uppges ha kostat Crypto.com omkring 700 miljoner dollar och är i så fall en av de absolut dyraste namnrättighets-affären i sporthistorien. 

LA Clippers är dock på väg att flytta till en ny hemmaarena, och namnbytet kritiseras av lagets stjärna Paul George. Han menar att namnbytet förstör arenans anrika historia. 

LÄS OCKSÅ: Matt Damon är ansiktet utåt i kampanj för Crypto.com 

Visas globala marknadsföringschef lämnar
Lynne Biggar
har varit global marknadsföringschef på Visa i sex år. Enligt Visas vd har hennes marknadsföringstekniker ökat Visas affär med mer än 200 procent de senaste tre åren. Nyligen meddelade Amazon att man slutar acceptera Visa som betalmedel på sin hemsida, på grund av höga transaktionskostnader. Det skriver Adage.

Lågpriskalender sålde slut på 20 minuter
Eldorados julkalender sålde slut på endast 20 minuter. Julkalendern, som erbjöds i begränsad upplaga, lanserades online den 17 november och sålde genast slut. Man lanserar också en julväst, som kommer släppas den första december. Eldorado är från början ett lågprismärke inom matvaror, men har sedan 2018 också satsat på merchandise, och fått hyfsat stort genomslag i sociala medier. 

Alicia Price

Reporter

alicia.price@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.