Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Morgonsvepet

Efter prinsens mardrömsintervju – flera sponsorer drar sig tillbaka

Publicerad: 19 november 2019, 07:43

Brittiske prins Andrews roll som talesperson för välgörenhetsorganisationer ifrågasätts, Snapchat lanserar längre annonsformat och amerikanska byråer funderar på att dra sig ur största branschorganisationen. Det och mer i dagens morgonsvep.


En av helgens största snackisar var den brittiske prins Andrews intervju med BBC gällande sina kopplingar till den dömde sexförbrytaren och miljardären Jeffrey Epstein. Prinsen anklagas även för att ha haft sex med den då 17-åriga Virginia Roberts, något han själv nekar till. Intervjun har kallats för en pr-katastrof av episka mått och under söndagskvällen framkom att prinsens pr-ansvariga sagt upp sig efter att prinsen mot hens rekommendation valt att ställa upp på intervjun. Nu rapporterar brittiska the Guardian om att prinsens roll som talesperson för ett flertal välgörenhetsorganisationer ifrågasätts. 

Vidare har revisionsfirman KPMG dragit tillbaka sitt sponsorskap av prinsens entrepenörsprogram Pitch@Palace som ett direkt resultat av intervjun. Även läkemedelsbolaget AstraZeneca säger sig se över sitt sponsorskap av Pitch@Palace och försäkringsbolaget Aon har bett om att få sin logotyp borttagen från initiativets sajt, en sajt som för tillfället ligger nere.

Läs ett sammandrag från intervjun här. 

Snapchat släpper längre annonser

Framöver kommer Snapchat att erbjuda längre annonser som inledningsvis inte går att skippa, likt Youtubes Trueview-annonser. Plattformen har tidigare haft en tidsgräns på sex sekunder. I de nya annonserna kommer användarna behöva titta på de sex första sekunderna innan de kan skippa dem, om inte så kan annonsen löpa så länge som tre minuter. Inledningsvis kommer Snapchat att köra den här typen av annonser som mid-roll snarare än pre-roll. Bolaget säger själva att annonstypen lämpar sig för varumärkesbyggande mot en yngre generation, det rapporterar The Drum.

Amerikanska byråer överväger att dra sig ur största branschorganisationen

Med lågkonjunkturen på ingång diskuterar flera stora amerikanska byråer att dra sig ur den amerikanska motsvarigheten till Komm/Sveriges Mediebyråer, 4A. Branschorganisationen jobbar bland annat med lobbying och försäkrar 170 000 av sina medlemmars anställda. Totalt kontrollerar medlemsbyråerna 85 procent av den amerikanska annonskakan. Enligt AdAge är en av de byråer som funderar på att dra sig ur McCann, en byrå som betalar cirka 250 000 dollar i årlig medlemsavgift. Anledningen sägs vara att medlemmarna har svårt att se värdet i att vara med i organisationen. Frågorna där de vill se 4A ta en större roll i frågor som rör fack, transparens i medieköpen, skatter och politisk policy.

Hälften av brittiska marknadsförare känner sig diskriminerade på arbetsmarknaden

Enligt en studie från analysföretaget Hays känner 58 procent av de som jobbar med marknadsföring i Storbrittanien att deras chanser till nya jobb påverkas av faktorer som ålder, kön, etnicitet, sexuell läggning och religion. Den faktor som flest menar påverkar är ålder.

På den brittiska arbetsmarknaden som helhet ligger siffran på 52 procent, det rapporterar MarketingWeek.

AirBnB blir huvudsponsor till OS

AirBnB har skrivit under ett avtal som gör dem till en av huvudsponsorerna för OS till och med 2028, bolagets största sponsorskap hittills. OS kommer till och med 2028 att hållas i Tokyo, Beijing, Paris, Milano och Los Angeles vilka alla tillhör AirBnB:s största marknader. Tanken är att AirBnB ska kunna erbjuda de olympiska spelens besökare ett bredare utbud av boenden, det rapporterar MarketingWeek. 

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.