Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Morgonsvepet

Efter Qliro – nu granskas även betalleverantören Collector av Konsumentverket

Publicerad: 12 oktober 2021, 06:25

Collector kritiseras av Konsumentverket, Miljöpartiet föreslår nya åtgärder för greenwashing och resereklam, och Netflix börjar sälja merch. Det och mer i tisdagens morgonsvep.


Ämnen i artikeln:

KonsumentverketMiljöpartietFacebook

I förra månaden avslöjade Svenska Dagbladet hur Qliro översköljer konsumenter, som handlat via vissa sajter, med reklam för sina tjänster. Nu kritiseras även konkurrenten Collector, som fått en skrivelse från Konsumentverket som SvD tagit del av. Där kallas reklamfrekvensen från bolaget för ”extrem”. 

”Det är ytterst anmärkningsvärt att Collector marknadsför en kredit på aktuellt sätt. Bolaget borde vara medvetna om att det införts en särskild bestämmelse om att marknadsföring av krediter ska vara måttfull”, står det i skrivelsen.

LÄS MER: Lockrop och snabba cash trots rekord i skuldberg – så tänjer kreditbolagens reklam på gränserna
LÄS MER: Nya siffror: Nio av tio negativa till reklam för konsumtionslån
LÄS MER: Så översköljs desperata konsumenter med reklam för krediter i sociala medier: ”Det är ett hån”

MP föreslår skärpa regler kring greenwashing och resereklam
Miljöpartiet vill göra det obligatoriskt att informera konsumenter om flygresors klimatpåverkan vid försäljning av biljetter, det framgår av partiets klimatfärdplan 2021 som presenterades under gårdagen. Man vill också skärpa reglerna kring greenwashing och stärka myndigheters tillsyn, samt kunna lagföra företag som sprider felaktig produktinformation för falsk marknadsföring. Visit Sweden ska också få i uppdrag att i sin marknadsföring av Sverige som turistmål fokusera på närmarknader för att inte uppmuntra till flygresor. 

Netflix och Walmart börjar sälja merch
Sju utvalda Netflix-program kommer sälja merchandise via Walmart, rapporterar Adage. Bland annat kommer kostymer från den populära serien Squid Game, som snabbt har blivit den populäraste Netflix-serien någonsin. Det innebär en ny riktning för streamingjätten, som tidigare fokuserat på att få kunder till sin prenumerationstjänst. Nu växlar man alltså upp och vill skapa en ny dimension till sitt varumärke. 

Nytt shoppingsätt testas på två Ikea-varuhus
Ikea inför ”scan and pay” i två varuhus, nämligen Jönköping och Helsingborg. Funktionen innebär att kunden kan scanna sina varor genom Ikea-appen och betala i en specialkassa, något som väntas göra shoppingrundan snabbare. Även Coop har infört en liknande funktion, vars utveckling snabbades på av den omfattande IT-krisen i somras. Ikea kommer testa systemet under hösten och vintern.

Facebook räknar om i annonsuppskattningar
Facebook ändrar sättet att räkna personer i annonssammanhang. Tidigare har bolaget räknat Facebook- och Instagramkonton som använts från samma enhet eller med samma epostadress som en och samma person. Nu kommer användarna räknas som två personer om de inte är sammankopplade. Enligt Facebook kommer det främst påverka uppskattad räckvidd. Målet är att etablera plattformarna som oberoende av varandra. 

 

Alicia Price

Reporter

alicia.price@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.