Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Morgonsvepet

Efter Resumés granskning: Lyko förändrar betygssystemet

Publicerad: 30 september 2021, 06:15

Lyko reagerar efter Resumés granskning.

Foto: Lyko

Lyko medger att de vilselett – och förändrar sina metoder, ny vd för Ogilvy och Cissi Wallin om kvinnors rätt att avslöja förövare i sociala medier. Här är torsdagens morgonsvep.


Ämnen i artikeln:

MorgonsvepetLykoGranskningKartläggningE-handelVarumärke

Resumé publicerade i går en granskning av skönhetsjätten Lykos betygsystem där medarbetare drar upp snittbetyget på produkterna – ett tilltag som kan vara vilseledande och bryta mot marknadsföringslagen. Av 300 produktrecensionerna från tio slumpvis utvalda medarbetare låg snittbetyget på 4,6 stjärnor. På en av produkterna kom dessutom hälften av alla kommentarer från medarbetarna. Lyko meddelade först att de inte såg några problem alls med taktiken eftersom alla recensioner som kom ifrån medarbetare var uppmärkta och frivilliga. Nu ändrar de ståndpunkt. Efter Resumés granskning har Lyko beslutat att förändra betygsystemet, meddelar kommunikation- och hållbarhetschefen Tom Thörnblom.

”Vi har beslutat att ta bort medarbetares betyg i beräkningen av snittbetyg på produkter. Detta för att besökare på vår sajt inte ska riskera att känna sig vilseledda gällande betygen. Vi hoppas att det ska vara fullt implementerat innan veckan är slut”, skriver han i ett mejl till Resumé.

Även Aftonbladet uppmärksammade granskningen och där säger Lykos vd Rickard Lyko att anledningen till att de publicerat medarbetares recensioner är ”att de vill skapa mer data på produkterna”.

– Men vi förstår kritiken och att man kan se det på det sättet, fortsätter han.

LÄS MER

Granskning: Lykos personal manipulerar snittbetygen – sätter skyhöga stjärnor på egna produkter

Därför är ratingsystemet värdelöst – så här ska du jobba i stället

Cissi Wallin: ”Du ska ha rätt att avslöja förövare i sociala medier”
Kvinnor ska ha rätt att hänga ut misstänkta förövare i sociala medier. Det säger debattören Cissi Wallin, i SVT-programmet 30 minuter som släpptes under onsdagskvällen. Cissi Wallin åtalades i juni för att i sin bok ”Allt som var mitt – historien som inte får berättas” återigen skrivit de uppgifter som hon spred i sociala medier under Metoo där hon pekade ut en känd svensk journalist som våldtäktsman. Nu säger hon att det är rätt att hänga ut en person även om denne inte är dömd i domstol.

Ny vd på Ogilvy Europa
Patou Nuytemans
utses till ny chef för WPP-byrån Ogilvy i Europa, Mellanöstern och Afrika. Hon ersätter Paul O’Donnell, som kommer att fortsätta som styrelseordförande för Ogilvy EMEA. Patou Nuytemans säger själv i en kommentar att hon kommer ”jobba nära alla från Kapstaden till Stockholm och därtill.” Hon började på Ogilvy 1993 och har sedan dess stigit i graderna. Nuytemans är sedan januari tillväxtchef inom företaget.

Facebook: Instagram ger sämre kroppsuppfattning
För ett par veckor sedan avslöjade Wall Street Journal hur Instagram ger unga en skev kroppsuppfattning, detta enligt Facebooks egen data som aldrig blivit offentlig. Facebook lovade därefter att ta fram interna forskningsdokument på effekten som Instagram har på tonåringar. Dokumenten har nu släppts och bekräftar WSJ:s kartläggning. Dessa visar att en av fem tonåringar upplever att Instagram får dem att ogilla sig själva, medan 32 procent av alla flickor i tonåren får en sämre kroppsuppfattning på grund av Instagramanvändande.

Butiksdöden ett faktum för H&M
H&M stänger flera butiker i Sverige, totalt handlar det om åtta butiker i fem städer som slår igen i närtid. Anledningen är det förändrade kundbeteendet, där fler nu handlar online. H&M har tidigare berättat att de planerar att stänga 250 butiker världen över i år. Pandemin har påskyndat detta. I dagsläget har H&M cirka 153 000 anställda.

Julia Lundin

Redaktör Resumé Insikt

julia.lundin@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.