Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Morgonsvepet

Efter Staffanstorps film – nu kommer svar från Malmö

Publicerad: 25 november 2019, 07:24

Malmös film kom i helgen.

Malmö ger svar på tal till Staffanstorp, Victoria's Secrets inställda show skapar jubel och den demokratiske presidentkandidaten Michael Bloomberg slår alla rekord för sin tv-reklam. Det är några av nyheterna i morgonsvepet.


Ämnen i artikeln:

Linnéa ClaesonFacebookEva Ossiansson

För några veckor sedan kom en reklamfilm från Staffanstorp, som skulle locka fler invånare till kommunen. Den fick snabbt kritik för att vara främlingsfientlig, bara lyfta fram vita medelklassfamiljer och måla upp ett hot från gäng i Malmö. Bland annat finns en sekvens där en mamma och hennes barn går förbi ett gäng unga män vid en trappuppgång. När de passerar kommer en burk flygandes efter dem. Samtidigt rullar texten: 

”Många av oss vaknar upp i en stad som vi en gång kallade vår hemstad. Men utvecklingen med otryggheten och utanförskapet har gjort att många känner sig förlorade och vilsna i sin stad”.

Nu släpper Malmöorganisationen Helamalmö en film som svarar på Staffanstorps tilltag. Filmen heter ”Vi är på riktigt” och har lånat greppet där mamman går förbi ett gäng. Men i stället för att få en burk kastad på sig ser man hur mamman tar ett hårdare grepp om sitt barn, vilket får en person ur gänget att bli ledsen.

– Vi såg filmen och blev mycket illa berörda. I Malmö är vi vana vid att folk med inflytande och makt, i detta fall kommunledningen för en grannkommun, svartmålar människor i ett försök att vinna billiga politiska poäng, säger Nicolas Lunabba, verksamhetschef för Helamalmö, till Kvällsposten.

Här kan du titta på filmen från Helamalmö:

Och filmen från Staffanstorp:

 

Victoria’s Secrets inställda jätteshow möts av jubel
I förra veckan kom nyheten att underklädesvarumärket Victoria’s Secret ställer in sin tv-sända show för första gången på 25 år. Detta bland annat på grund av dalande försäljning. 

Beskedet väcker positiva känslor. Den australiska modellen Robyn Lawley välkomnar beskedet efter att i många år kritiserat bolaget för att vara exkluderande. På samma sida debatten ställer sig detaljhandelsanalytikern Marshal Cohen:

– Victoria’s Secret bryr sig mer om sig självt som ett varumärke. Man gör misstaget att försöka sälja Victoria’s Secret som den magiska formulan. Men kunden vill ha en personaliserad produkt, säger han Time Magazine. 

Michael Bloomberg köper tv-reklam för 300 miljoner
Michael Bloomberg
, New Yorks tidigare borgmästare, tar klivet in i presidentkandidatsracet på demokraternas sida. Under en enda vecka ska han ha köpt reklamtid på tv för 31 miljoner dollar, vilket motsvarar ungefär 300 miljoner kronor. Detta är rekord, enligt analysfirman Advertising Analytics. 

Den tidigare rekordinnehavaren är USA:s forne president Barack Obama, som under sin sista presidentkandidatsvecka spenderade 24,9 miljoner dollar. 

Facebook hade intern app för ansiktsigenkänning
Business Insider har tidigare hävdat att Facebook haft en app för ansiktsigenkänning. Detta efter att de fått informationen från anonyma källor. Nu bekräftar Facebook detta: appen ska ha tagits fram mellan 2015 och 2016 men nu har planerna på den skrotats.

”Vårt team tar med jämna mellanrum fram appar internt för att lära sig mer om nya teknologier. Appen som beksrivs i det här fallet var bara tillgänglig för anställda på Facebook, och den kunde enbart känna igen anställda och dem av deras vänner som valt att ha ansiktsigenkänning aktiverat” skriver en talesperson för Facebook till Venturebeat. 

Varumärkesexperten om Linnea Claeson: Hur långt kan man gå?
Under hösten har den feministiska influencern Linnea Claeson ifrågasatts för sanningshalten i sina vittnesmål om sexuella trakasserier och hot. Själv har hon svarat på kritiken i en artikel i GP och en i DN. Där erkänner hon att hon inte varit tillräckligt tydlig med syftet bakom Instagramkontot Assholesonline, men nekar till att ha ljugit om sexuella trakasserier och hot.

TT har pratat med Eva Ossiansson, doktor i marknadsföring, om sanning och lögn i sociala medier.

– Många influencers bygger sitt varumärke på just trovärdigheten kring en fråga, en trovärdighet som bygger på att man ägnat sig åt den eller upplevt något själv. Frågan är hur långt man kan gå. Hur bygger man på med nya berättelser utan att gå på tomgång? Det är där det kanske har gått snett i vissa fall, säger hon till TT. 

Linda Hörnfeldt, grundare av Influencers of Sweden, tycker att Isabella Löwengrips senaste fadäs, där det framgick att siffrorna på bloggen var lägre än vad som kommunicerats, är värre.

– Hon (Linnea, reds anm.) har tagit ut svängarna för att få en större reaktion, absolut. Men jag tror att hon har gjort det för att hon brinner för sin sak. Det är en skillnad jämfört med att ljuga om trafiksiffror för att tjäna mer pengar, säger hon till TT.

Yasmine Winberg

Redaktör Resumé Insikt

yasmine.winberg@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.