Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Morgonsvepet

Efter struliga lanseringen – Amazons varumärke stärkt bland svenskarna

Publicerad: 26 november 2020, 07:27

Ny studie visar på Amazons kraftigt ökade popularitet i Sverige, nya mätfel hos Facebook som lovar betala tillbaka och utbrett rea-fusk hos svenska e-handlare. Det och mer i dagens morgonsvep.


Ämnen i artikeln:

Amazon

Amazons svenska lansering i slutet av oktober kantades av rubriker om galna översättningar och vad många upplevde var en ofärdig plattform. Enligt en ny studie från Lund universitet ledd av forskarna Johan Anselmsson och Burak Tunca har det dock inte påverkat varumärket i negativ bemärkelse, tvärtom. Två tredjedelar av svenskar vet att Amazon lanserats i Sverige och över 40 procent uppger att de kommer att testa plattformen. För två månader sedan låg den senare siffran på 32 procent. Populärast tycks sajten vara bland unga män som ofta handlar på nätet. Studien visar även att andelen som testat Amazons internationella tjänst ökat med 10 procent sedan i augusti, något forskarna kopplar till det stora medieintresset kring plattformen.

Vidare har tre procent av respondenterna i studien redan testat Amazon Sverige. I första hand är det elektronik, böcket, leksaker och sportartiklar som driver konsumenterna till plattformen. Vad som driver konsumenterna dit är ett upplevt brett sortiment, att bolaget är framgångsrikt samt att det är billigt, enkelt och har snabba leveranser. De områden där Amazon presterar dåligt är miljömedvetenhet, samhällsansvar och kvalitet. Forskarduon understryker att varumärkesattributen till 97% handlar om förväntningar snarare än faktisk upplevelse.

Höjda priser under hösten för att rea ut på Black Friday

Imorgon når Black week med Black friday sin klimax. Under hösten har jämförelsesajten Pricerunner följt prisutvecklingen på 38 000 produkter på 50 av de största nätbutikerna i landet. Den undersökningen visar att priserna på 13 procent av produkterna ökat med 29 procent mellan den 11 och 19 november, det rapporterar TT.

– Det är en ordentlig höjning. Att höja priserna är inte förbjudet. Men att smyghöja priserna för att sänka dem för ett särskilt tillfälle är olagligt, säger Nicklas Storåkers, vd på Pricerunner till TT som upplever att näthandeln i stor utsträckning ägnar sig åt bluffreor.

Enligt marknadsföringslagen får det bara kallas rea om produkten finns i det ordinarie sortimentet, prissänkningen ska vara märkbar och sänkningen får bara gälla en begränsad period.

Efter mätfelet – Facebook betalar tillbaka

Förra veckan upptäckes ett fel i ett av Facebooks viktigaste mätverktyg för konvertering på plattformen. Felet ska då ha funnits i verktyget i ett knappt år. Buggen ska ha bestått i att verktyget gav en för hög siffra på hur effektiva annonserna var, vilket ledde till att många annonsörer tryckt på gaspedalen. Den senaste veckan har Facebook suttit i möten med flera stora byråer och annonsörer där de erbjudit sig att betala tillbaka miljontals dollar, det rapporterar AdAge.

Nyheten kommer fyra år efter den stora skandalen kring Facebooks uppblåsta videosiffror, där antalet tittare ibland rapporterades vara uppemot 40 procent högre än vad det faktiskt var. 

Salesforce kan vara nära köp av Slack

CRM- och säljsystemsbolaget Salesforce befinner sig i diskussioner om att köpa det populära chatverktyget Slack. Slack är riktat till arbetsplatser och har de senaste åren växt ut till en av de största spelarna inom genren. Enligt Reuters har de dock haft svårt att slå mynt av pandemins hemmaarbete, under året har aktien sjunkit betydligt i jämförelse med förra året. Salesforce ska i sin tur se Slacks mjukvara som en logisk pusselbit i sitt eget mjukvaruerbjudande. Budet är fortfarande okänt, men enligt Reuters källor kan en affär bli klar så tidigt som innan 9 december.

Brittiska marknadsförare lägger mindre och mindre på undersökningar

Enligt siffror från IPA som brittiska branschtidningen Marketing Week gått igenom har summan som brittiska marknadsförare lägger på undersökningar sjunkit i fem års tid, med en särskilt brant kurva de senaste 18 månaderna. För att få underlag har företagen istället förlitat sig på datainsamling och analys från digitala miljöer, något de anser vara mer kostnadseffektivt.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Ämnen i artikeln:

Amazon

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.