Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Morgonsvepet

Efter våldtäktsanklagelserna – Unicef bryter samarbete med Brynäs

Publicerad: 12 maj 2021, 06:16

Foto: Wikimedia commons

Procter & Gamble inleder mångårigt partnerskap kring jämställdhet med Harry och Meghan, Instagram testar ny funktion för könspronomen och Unicef bryter åttaårigt samarbete med Byråns efter våldtäktsmisstankar mot två spelare. Det är några av nyheterna i morgonsvepet.


Ämnen i artikeln:

UnicefProcter & GambleTikTokInstagramSnapchatE-handel

Unicef väljer att avbryta sitt samarbete med Brynäs efter att två av klubbens spelare är misstänkta för våldtäkt. Laget blev 2013 första svenska klubb att inleda ett samarbete med barnrättsorganisationen.

”Unicef Sverige och Brynäs IF har i dag fattat ett gemensamt beslut om att tills vidare avbryta samarbetet. Parterna är överens om att inte kommentera beslutet närmare”, skriver SHL-klubben på sin hemsida enligt SVT Nyheter

Även det nära samarbetet Gävle Kommun står på spel, skriver Aftonbladet. Utöver 250 000 kronor var till dam- och herrlag i ren sponsring till elitverksamheten har kommunen och klubben ett projekt som heter ”En bra start” där Brynäs får 3,5 miljoner årligen för att utföra ”socialt hållbarhets- och jämställdhetsarbete”. Under gårdagen satt parterna i flera krismöten om läget. 

– Det är oerhört allvarligt för oss att spelare anklagas för de här brotten. Elitlaget behöver göra enorma insatser med attityder och värdegrundsarbete för att kunna vara goda förebilder i ”En bra start”, säger kommunstyrelsens ordförande Åsa Wiklund Lång till Aftonbladet. 

Det var i början av maj som en av Brynäs spelare häktades på sannolika skäl misstänkt för misshandel och våldtäkt i nära relation. Sedan dess har ytterligare en spelare anhållits misstänkt för våldtäkt.  

Procter & Gamble i nytt samarbete med Harry och Meghan
Världens största annonsör Procter & Gamble krokar arm med prins Harrys och Meghan Markles välgörenhetsorganisation Archewell Foundation, rapporterar Reuters. Samarbetet beskrivs som ”mångårigt” och ska fokusera på jämställdhet och inkludering. Prinsparet har genom Archewell Foundation redan engagerat sig i flertalet projekt med fokus på just jämställdhet, bland annat genom Girls Inc. och National Women's Law Center. Det nya partnerskapet med P&G blir även något av en sluten cirkel för Meghan Markle, som redan som redan som 11-åring skapade rubriker när hon kritiserade en av varumärkets reklamfilmer för diskmedel för att vara sexistisk. Efter att hon i ett brev vänt sig till både dåvarande presidentfrun Hillary Clinton samt P&G, valde bolaget att ändra sin reklamfilm.

Instagram lägger till funktion för pronomen
Möjligheten att lägga till med vilket könspronomen man vill bli tilltalad finns redan på till exempel Linkedin. Men nu testar även Instagram att addera funktionen på sin plattform, skriver Techcrunch. Bolaget gick ut med nyheten via Twitter och berättade att funktionen än så länge bara finns tillgänglig i några få länder men kommer rullas ut på bredare front framöver.  

Tiktok testar shopping direkt i appen
Med hjälp av ett antal olika varumärken ska Tiktok testa en funktion för shopping direkt i appen i Europa. Det skriver Omni genom Bloomberg. En bredare lansering av konceptet skulle innebära att man framför allt utmanar Facebook på området. I Kina har Tiktok redan testat e-handel direkt i appen i ett år, ett koncept som varit framgångsrikt. 

”Tiktok har testat och dragit lärdom av e-handelserbjudanden och samarbeten, och vi tittar ständigt på nya sätt att tillföra värde” skriver Tiktok i ett uttalande till Bloomberg.

LÄS MER: Guide: Så lyckas du med liveshopping – svenska varumärken om lärdomarna

Snapchat fortfarande favoriten bland unga i USA
Enligt en studie från eMarketer som Adage rapporterar om har Tiktok passerat Instagram i popularitet hos generation Z, som brukar preciseras som personer födda mellan 1995 och 2012. Facebookägda Instagram når i år 33,3 miljoner människor inom generation Z i USA, medan Snapchat och Tiktok når 42 respektive 37,3 miljoner. Studien förutspår att 2025 kommer vara året då Tiktoks popularitet hamnar i nivå med Snapchats hos gruppen, dock kommer Snapchat fortfarande vara ledande när det gäller användning inom de allra yngsta målgrupperna. Facebook och Instagram är fortfarande de största plattformarna sett till samtliga åldersgrupper. 

Amanda Törner

Reporter Resumé

amanda.torner@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.