Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Morgonsvepet

Efter valkaoset i Iowa – Michael Bloomberg dubblar reklaminvesteringarna

Publicerad: 5 februari 2020, 07:40

Michael Bloomberg.

Foto: Wikimedia commons

Michael Bloombergs kampanj gasar reklaminvesteringarna som följd av röstkaoset i Iowa, Snapchat missade förväntningarna och explosionsartad tillväxt för Disney+. Det är några av nyheterna i Morgonsvepet.


Ämnen i artikeln:

DisneyKlarnaGoogleSnapchatDonald TrumpSuper Bowl

I USA är primärvalssäsongen i gång och i natt svensk tid kom det första delresultatet av efter Demokraternas nomineringsmöten i Iowa. På onsdagsmorgonen, när 71 procent av rösterna räknats, ledde Pete Buttigieg med 26,8 procent, och Bernie Sanders låg tvåa med 25,2 procent. 

New York Times rapporterar att den demokratiske miljardären Michael Bloomberg, vars kampanj liksom president Donald Trump gick med en reklamfilm under söndagens Super Bowl, nu planerar att utnyttja valkaoset till sin fördel. Bloombergs kampanj har valt en annan väg än övriga demokratiska presidentkandidatsaspiranter och skippat de fyra första valomgångarna i februari för att i stället satsa aggressivt på primärvalen i de större staterna som inleds i mars. 

Enligt New York Times har Bloomberg nu gett order till sitt kampanjteam om att dubbla annonsinvesteringarna i tv-reklam på varje marknad där han för tillfället annonserar samt planerar att utöka sitt kampanjteam med mer än två tusen personer. 

Bloombergs kampanj hade redan innan Super Bowl spenderat 170 miljoner dollar på reklamutrymme. Notan på Super Bowl-reklamen ska ha legat på cirka 10 miljoner dollar, motsvarande cirka 95 miljoner kronor. 

LÄS MER: Resumé väljer de bästa reklamfilmerna från Super Bowl 2020

Snapchat missade förväntningarna
När Snapchats moderbolag Snap presenterade sin fjärde kvartalsrapport i natt svensk tid stod det klart att bolaget missade analytikernas prognos. Det skriver Breakit. Intäkterna uppgick till 560,9 miljoner dollar medan snittprognosen var på 562,9 miljoner dollar, enligt en sammanställning av Bloomberg. Det justerade ebitda-resultatet landade på 42,3 miljoner dollar, att jämföra med väntade 26,3 miljoner dollar. 

I samband med kvartalsrapporten presenterade Snap nya siffror över hur Snapchat går, bland annat att de dagliga användarna växt med 31 miljoner under 2019 och att den genomsnittliga Snapchat-användaren lägger 30 minuter om dagen på plattformen. Se fler siffror här

Google ber om ursäkt efter bug
Google har gått ut och bett om ursäkt efter att en bugg upptäckts som inneburit att vissa användarens privata videos av misstag har delats med andra. Det skriver BBC. Buggen påverkade Google Takeout, där användare av Google Photo kan exportera innehållet de har i sina konton, under fyra dagar mellan den 21 och 25 november. Google vill inte berätta hur många konton som påverkades men en talesperson säger till BBC att det rör sig om mindre än 0,01 procent, eller 100 000, av Google Photos en miljard användare. 

Explosionsartad tillväxt för Disney+
Det är mindre än tre månader sedan Disney lanserade Disney+, men redan har streamingtjänsten nått 28,6 miljoner prenumeranter. Det skriver Adweek. Disney avslöjade prenumerationssiffrorna i samband med att de presenterade sin rapport för det fjärde kvartalet. Den snabba tillväxten innebär att Disney+ nästan nått upp till underhållningsjättens andra streamingtjänst Hulu, som i dagsläget har 30,7 miljoner prenumeranter. Disneys vd Bob Iger säger i ett uttalande att lanseringen av Disney+ har varit en ”enorm succé” och överträffat alla förväntningar. 

Regeringen vill reglera marknadsföringen av krediter
Igår tisdag lämnade finansmarknadsminister Per Bolund (MP) in en proposition till riksdagen för att begränsa marknadsföringen kring kreditbetalningar på nätet, rapporterade Expressen. Orsaken är att flera betaltjänster har kreditalternativ som presenteras före andra betalningsmetoder vid betalningstillfället, vilket Bolund i förlängningen menar leder till till både överskuldsättning och missnöjda konsumenter. Den dominerade aktörer på marknaden är Klarna, som sedan tidigare gått ut med stark kritik mot regeringens förslag. 

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.

Se fler branschtitlar från Bonnier News