Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag30.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Morgonsvepet

En dag kvar till valet – så mycket har Trump och Biden lagt på Google och Facebook

Publicerad: 2 November 2020, 07:35

Foto: AP Photo/Andrew Harnik / AP Photo/Jim Rassol

Kandidaterna har miljardinvesterat på de digitala plattformarna,så mycket väntas brittiska julannonseringen sjunka och St1 satsar på nytt varumärke. Det och mer i veckans första morgonsvep.


Så mycket har Trump och Biden lagt på Facebook- och Googleannonsering

Med cirka 40 timmar kvar till det amerikanska valet släpper AdAge i samarbete med Kantar en rapport över hur mycket de två kandidaterna spenderat på Facebook- och Googleannonsering. Rapporten visar att Donald Trump sedan den 8 april lagt 89,1 miljoner dollar på Facebook, att jämföra med Joe Biden som spenderat 85,2 miljonder dollar. På Google är det i stället den senare som tar tätpositionen med 60,4 miljoner dollar i jämförelse med Trumps 56 miljoner dollar. Det innebär att de lagt i princip lika mycket, cirka 145 miljoner dollar, på annonsering hos Facebook och Google.

Förra veckan tog Resumé insikt en närmare titt på vad svenska marknadsförare kan lära sig av de två presidentkandidaterna. Läs mer om det här! 

Brittiska julannonseringen väntas sjunka med tio procent

Enligt nya siffror från Advertising Association och WARC väntas den brittiska julannonseringen sjunka med 10 procent i jämförelse med samma period förra året. Det skulle innebära att de brittiska medieköpen 2020 landar 14,5 procent lägre än 2019, motsvarande 3,6 miljarder pund. Siffrorna är dock något bättre än vad som förväntades i tidigare i våras. WARC förväntar sig att annonsmarknden inte kommer att återhämta sig till samma nivåer som tidigare förrän 2020, det rapporterar Marketingweek. 

Amazons reklamintäkter ökar med 51 procent

I helgen presenterade Amazon sin kvartalsrapport för Q3 2020. Den visar att kategorin ”other”, som i huvudsak består av reklamintäkter, ökade med 51 procent i jämförelse med samma period förra året. Totalt fick Amazon in cirka 57 miljarder kronor i reklamintäkter under perioden. 

St1 startar nytt varumärke – Ploq

Drivmedelskedjan St1, som sedan tidigare äger landets Shell-mackar, startar det nya vägkrogs-varumärket Ploq. I veckan öppnar fyra nya restauranger i Stockholmsområdet och framöver är planen att det ska bli cirka 100 nya restauranger runtom i landet, det rapporterar Dagens industri.

Hälften av brittiska byråanställda undviker kontoret

Enligt en undersökning från brittiska branschtidningen Campaign, genomförd innan landets nya och hårdare restriktioner, visar att hälften av de 2000 respondenterna helt undviker att vistas på kontoret. När undersökningen genomfördes hade Storbritannien liknande rekommendationer som Sverige. En av fem uppger att de åker in mindre än en gång i veckan och lika många uppger att de åker in minst en gång i veckan men inte på heltid. Bara sju procent uppger att de jobbar från kontoret på heltid.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.