Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag30.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Morgonsvepet

En femtedel av annonspengarna borta – stora sparpaket på Aftonbladet och SvD

Publicerad: 6 Maj 2020, 06:32

Foto: Björn Elgstrand

Den norska mediekoncernen tvingas spara en halv miljard, nedskärningar på BBH och fortsatt förtroendeökning för Stefan Löfven. Det och mer i dagens morgonsvep.


Ämnen i artikeln:

Morgonsvepet

Stort sparpaket på Aftonbladet och Svenska Dagbladet

Under morgonen aviserade Schibsted att koncernens mediadivision, där Aftonbladet och Svenska Dagbladet ingår, kommer att behöva spara en halv miljard norska kronor, något Dagens Media tidigare rapporterat om. Coronaviruset och osäkerheten på annonsmarknaden har slagit hårt mot flera medier, inte minst de räckviddsfokuserade. Under Q1 sjönk Schibsteds annonsintäkter med 18 procent till 529 miljoner norska kronor varav de digitala annonsintäkterna stod för 348 miljoner norska kronor. Ebitda-resultatet för Schibsteds mediedel sjönk från 120 miljoner norska kronor Q1 2019 till 39 i Q1 2020.

”Med tanke på att den enorma effekt som Covid-19-pandemin har på vardagslivet, global ekonomisk aktivitet och våra affärer är det första kvartalet tillfredsställande för vår grupp”, säger vd Kristin Skogen Lund i ett pressmeddelande.

Stora nedskärningar på BBH Los Angeles och New York

Under natten avslöjade AdAge att den hyllade byrån BBH, med svenske Joakim Borgström som global kreativ chef, säger upp en femtedel av sin personal i Los Angeles och i New York. Totalt jobbar 112 personer på de två kontoren. Det är den första byrån inom Publicis Groupe som genomfört större nedskärningar med anledning av coronapandemin. Byrån har även kontor i Stockholm.

Förtroendet för Löfven fortsätter öka

Allmänhetens förtroende för statsminister Stefan Löfven fortsätter att stiga, det visar en ny undersökning från Sifo. I undersökningen uppger hälften av svenskarna att de har högt eller mycket högt förtroende för statsministern, en ökning med tre procentenheter i jämförelse med i april. Förtroendet bland kvinnor, där 61 procent har högt eller mycket högt förtroende för honom, är högre än bland män där 40 procent har högt eller mycket högt förtroende.

Miljöpartiets språkrör är partiledarna med lägst förtroende.

Svenska influencerprofilen ska ta nytt varumärke till Asien

Folke Engholm var en av hjärnorna bakom Daniel Wellingtons då uppmärksammade strategi för influencer marketing. Sedan tre år tillbaka driver han det egna bolaget Viral Access från Shenzhen i Kina, ett bolag som jobbar tillsammans med varumärken som Spotify, Gap och Zound industries. Nu ska han vara med och ta ett nytt svenskt varumärke till den asiatiska marknaden – det nystartade sminkvarumärket B/OS. Viral Access kommer framöver få fullt ansvar för varumärkesfrågorna.

Få brittiska varumärken ökar medieinvesteringarna

Huruvida annonsörer i coronatider bör gasa eller bromsa har sedan krisen slog till varit en av de stora diskussionspunkterna. Medan många marknadschefer lever med kraftigt minskade budgetar har flera experter varnat för att de som nu inte investerar i långsiktigt varumärkesbyggande kommer att se ett tapp i flera viktiga parametrar. I Storbritannien tycks den absoluta majoriteten av annonsörerna att dra i nödbromsen. Enligt en ny undersökning från Econsultancy var det bara sju procent som ökade sina medieinvesteringar och 29 som höll dem på samma nivå som tidigare.

Ämnen i artikeln:

Morgonsvepet

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.