Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Morgonsvepet

Engagemanget på Instagram minskar – trots pandemin

Publicerad: 20 maj 2021, 06:27

Två av tre marknadsförare planerar att anställa under andra halvan av 2021, Publicis använder adtech för att motverka stereotyper och Instagram svalnar i pandemitider visar färsk mätning. Det är några av nyheterna i morgonsvepet.


Ämnen i artikeln:

InstagramRekryteringPublicis GroupeVattenfall

Trots fler människor hemma ökade inte engagemanget på Instagram, visar en färsk rapport från Mention and Hubspot. I stället minskade det genomsnittliga engagemanget globalt från 2,26 procent till 1,42 procent jämfört med motsvarande mätperiod förra året. Studien baseras på data från 100 miljoner inlägg av 1 miljon användare. Carousel-formatet hade det högsta engagemanget, större än video. Undersökningen visade också att inlägg med längre caption tenderar att få högre engagemang. Bland de 50 mest inflytelserika användarna på plattformen är 60 procent kvinnor enligt undersökningen. Det rapporterar Campaign.


Två av tre marknadsförare i branschen planerar att anställa efter pandemin
Efter ett år med nedskärningar till följd av minskade intäkter pekar flera indikatorer uppåt igen för reklammarknaden. En ny rapport visar att att mer än två tredjedelar (67%) av arbetsgivarna inom marknadsföring planerar att anställa när pandemin avtar. Samtidigt planerar sex av tio marknadsförare att byta jobb i år, eftersom nya arbetssätt och en känsla av ett ”högre syfte” stiger upp i karriärprioritetslistan. Det visar en undersökning av mer än 700 marknadsföringspersoner som rekryteringsföretaget Hays och Chartered Institute of Marketing har tagit fram, rapporterar Marketing Week.  

Publicis Media använder adtech för att motverka stereotyper
Publicis Media försöker bidra till mer inkluderande kommunikation med hjälp av teknologi. Nu har nätverkets mediebyråarm uppdaterat sin utvärderingsprocess för teknik- och dataleverantörer för att kunna bedöma om företagens system upprätthåller stereotyper för publikgruppssegmentering. Publicis Media har lagt till 30 till 40 frågor i en uppsättning som totalt innehåller cirka 1200 frågor som byrån utvärderar leverantörer på varje år. Det rapporterar Digiday.

Vattenfall hämtar tillbaka tidigare kommunikationsdirektör från SEB – efter ett år
Karin Lepasoon
var Vattenfalls kommunikationsdirektör mellan 2016 och 2020. Under förra året gick hon till motsvarande tjänst(Head of Group Communications and Marketing) på storbanken SEB. Nu tillträder hon sin nygamla tjänst på senast i november 2021, enligt ett pressmeddelande.

Läkemedelsjättens reklam får bakläxa
Bayer kritisseras av svenska myndigheter sedan bolaget i en printannons påstått att ett av deras läkemedelsprodukter kan förebygga framtida amputation, rapporterar Läkemedelsvärlden. Annonsen för det proppförebyggande läkemedlet Xarelto publicerades i tidskriften Vaskulär Medicin hösten 2020. Läkemedelsverkets nämnd för bedömning av läkemedelsinformation fäller Bayer, som ska betala en straffavgift på 110 000 kronor.

 

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.