Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag28.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Morgonsvepet

Engagemangsrekord för varumärkens politiska budskap

Publicerad: 3 November 2020, 07:31

En ny kampanj från Nike uppmanar amerikaner att ta tillvara på sin röst.

Reklaminvesteringarna väntas stagnera för videobolagen, Burger King uppmanar kunder att besöka McDonald's och ny rapport visar att varumärkens politiska kampanjer aldrig väckt så mycket engagemang som nu. Det och mer i dagens morgonsvepet.


Ämnen i artikeln:

SpotifyNikeBurger KingPresidentvalet 2020OnlinevideoReklaminvesteringarVideoTikTokYoutube

Årets presidentval mellan kandidaten Joe Biden och den sittande presidenten Donald Trump väntas slå flera rekord – både vad gäller valdeltagande, poströstande och unga deltagande. Det avspeglas även i kommersiella kampanjer inför valet. En ny rapport från analysfirman Talkwalker slår fast att företag aldrig har väckts så stort engagemang som nu, från reklam som uppmanar folk att rösta. Bland företagen som syns i dessa sammanhang hör allt ifrån dataspelet Minecraft, svenska Absolut och Nike som nyligen släppte en tv-reklam med uppmaningen att rösta

– Varumärken närmar sig den här viktiga dagen av flera anledningar, och är olika specifika kring vad de vill att deras publik ska göra. Gemensamt för alla är dock att det inte längre är tillräckligt att sitta vid sidan av, eller enbart att uppmana folk att rösta eftersom det är viktigt, säger Todd Grossman, vd för Talkwalker i USA, till AdAge.

Reklaminvesteringarna väntas stanna till för videobolagen
2020 har onekligen blivit till videoplattformarnas år, med nedstängningar och social distansiering som tvingat folk att spendera större tid hemma. Bland annat Youtube och Tiktok har höjt sin budget för att ta vara på tillfället och bygga en lojal kundbas. Det lär dock leda till en stagnation under kommande år, slår en rapport av Zenith fast. Under 2021 väntas videounderhållningssegmentet inte visa på någon tillväxt alls, för att växa 1,3 procent 2022. Statistiken påverkas även av krympande tv-budgetar. Det rapporterar Campaign

– Medan biografer, teatrar, sportevent och spelningar ställts in, hållits stängda eller enbart öppet för ett begränsat antal människor, vill publiken fortfarande underhållas. Istället har de vänt sig till tv:n, strömningstjänster och online video mer än förr. Men med en omfattande rad olika möjligheter samt nya spelare på marknaden, i synnerhet Disney+, måste varumärken och plattformar i kategorin fortsätta att investera för att vinna och behålla publik, säger Jon Stevens, managing director på Zenith UK. 

Väntades få 7,4 miljoner följare – fick inte ens en halv miljon
Häromveckan stod det klart att strömningstjänsten Quibi, som skulle göra tiominutersavsnitt i mobilen populärt, lades ner efter sex månader. Mer än 17 miljarder kronor investerades i tjänsten, trots det tog den sig aldrig utanför Nordamerika. Nu avslöjar The Wall Street Journal att Quibi hade färre än 450 000 betalande användare när beslutet togs. Det är katastrofsiffror, om man jämför med målsättningen på 7,4 miljoner användare som sattes för tjänstens första år. 

Läs mer: Svensk duo bakom Quibis påkostade kampanj 

Spotify låter artister marknadsföra musik – betalar i royalties
Debatten kring missvisande topplistor, royaltypengar i fel fickor och manipulerade lyssningar på Spotify blåstes upp för drygt ett år sedan efter att musikförläggaren Sosa Entertainment stämt Spotify i en konflikt kring fejkade strömmningar. 

Nu återkommer Spotify med ett öppet drag, som ska göra det möjligt för artister och skivbolag att köpa till sig exponering – i utbyte mot lägre ersättning. På så vis kommer låtarna prioriteras av Spotifys rekommendationsalgoritm. Det nya sättet att marknadsföra musik på Spotify finns inledningsvis på Spotifys tjänster radio och autoplay. Det rapporterar The Verge

Burger King uppmanar till besök hos konkurrenter
Burger King följer upp beskedet om nedstängning i Frankrike med en vass printkampanj med rubriken ”Beställ från McDonalds”. I Frankrike är det numera enbart möjligt att beställa mat från restauranger för att äta hemma. 

– Idén triggades av den andra vågen av nedstängningar som landet mötte. Det är inte bra för restaurangindustrin alls. Den modiga gruppen på BK France bestämde sig för att göra något för att stötta industrin, säger Fernando Machado, global marknadschef på Burger King parent Restaurant Brands International, till AdAge

Kampanjen togs fram tre timmar efter att Frankrikes president Emmanuel Macron offentliggjort nedstängningen.  

Julia V. Caesar

Reporter

julia.v.caesar@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.