Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Morgonsvepet

Erik Sollenberg lämnar vd-rollen på CP+B

Publicerad: 12 mars 2021, 07:12

Erik Sollenberg fotad 2012.

Foto: Andreas Elgstrand

Youtube försöker stoppa desinformation om coronavaccinet, intervju med Harry och Meghan ger boost till glasögonförsäljning och Erik Sollenberg lämnar sitt toppjobb efter 3,5 år. Det och mer i dagens morgonsvep.


Ämnen i artikeln:

Erik SollenbergUnileverPublicisSpotifyOprah WinfreyYoutube

Efter drygt 3,5 år lämnar Erik Sollenberg sin topproll på reklambyrån CP+B, där han varit global vd sedan augusti 2017. Nyheten följer efter flera motgångar för byrån, den senaste då Infiniti-kontot gick över till konkurrenten Publicis Groupe. Tidigare förlorade CP+B även det kreativa kontot hos Domino's efter 13 år. 

Erik Sollenberg har till följd av familjerelaterade problem flyttat tillbaka till Sverige, och fortsätter att sköta sitt jobb digitalt under tiden som byrån letar efter en ersättare. Det rapporterar Adage

Innan uppdraget för CP+B arbetade Erik Sollenberg 18 år på Forsman & Bodenfors, varav 14 år som vd. 

Unilever väljer Publicis
Dagligvarujätten Unilever flyttar sitt nordamerikanska reklamkonto till Publicis, ett uppdrag som tidigare har skötts av reklamjätten WPP. Det rapporterar Business Insider. Enligt källor är det reklambyrån Arc Worldwide som kommer att hantera Unilevers detaljhandel och e-handelsområde. Uppdraget beräknas vara värt 30 miljoner dollar.  

Oprah-intervju ökade efterfrågan på glasögon
Oprahs
intervju med de före detta kungligheterna Harry och Meghan har skakat om kungahuset och täckt många nyhetssidor. Men genomslaget har även fått tittare att öppna sina plånböcker. Resumé har tidigare rapporterat om att möblerna som syns i intervjun sålt slut hos flera amerikanska återförsäljare. Det gäller även de glasögon som Oprah bär i tv-rutan, rapporterar AFP. 

Glasögonen kommer från det schweiziska varumärket Götti, som tillverkar omkring 10 000 par per år. De måste nu anställa fler för att möta den ökade efterfrågan. Över 17 miljoner människor såg linjärsändningen av intervjun i USA. I Sverige beräknas en halv miljon svenskar ha sett sändningen. 

Youtube tar bort 30 000 videor
Desinformationsspridning på sociala medier har blivit en allt mer brännande fråga för sociala mediebolag. Nu berättar Youtube att de sedan oktober 2020 plockat bort 30 000 videoklipp med desinformation och vilseledande uppgifter om coronavaccinet. Det rapporterar The Hill

Statistik visar även att Youtube har plockat bort över 800 000 klipp med felaktig information om coronapandemin, sedan februari 2020. 

Drake rikast på Spotify
Hur mycket artister verkligen tjänar för varje spelning på Spotify har spekulerats i under längre tid. Nu har sajten Top Dollar sammanställt en lista över de artister som tjänat mest pengar genom spelningar på den svenska streamingplattformen. På förstaplats kommer rapparen Drake, vars samlade intäkter uppgår till över 50 miljoner dollar. Svenska Zara Larsson finns med på listans 71:a plats, och har enligt Top Dollar dragit in 6,9 miljoner dollar på sina spelningar. Det rapporterar Di Digital

Julia V. Caesar

Reporter

julia.v.caesar@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.