Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag23.02.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Morgonsvepet

Ett år efter återkomsten – Alex Bugosky lämnar CP+B

Publicerad: 15 Januari 2020, 07:36

Foto: Pressbild

En av 00-talets främsta reklamprofiler lämnar återigen den byrå han var med och grundade, Google fasar ut tredjepartscookies och ny dokumentär om Isabella Löwengrips stormiga höst. Det och mer i dagens morgonsvep.


Ämnen i artikeln:

CP+BIsabella LöwengripAlex Bogusky

Under 00-talet var kreatören Alex Bugosky en av reklamvärldens absolut största profiler. Bugosky är en av grundarna till den MDC Partners-ägda byrån CP+B, en byrå som under många år ansågs bryta ny kreativ mark i reklamlandskapet och där Bugosky verkade som creative director. Under hans ledning blev byrån den första att vinna ett grand prix i Cannes Lions samtliga kategorier. 2010 utsågs han till ”Creative director of the decade” av amerikanska branschtidningen AdWeek, åtta månader senare valde han att lämna både CP+B och reklambranschen. 

I augusti 2018 överraskade han många när han meddelade sin återkomst till CP+B. Fram till nu har han haft en tjänst som chief creative engineer. Nu meddelar dock CP+B:s svenska vd Erik Sollenberg (tidigare vd på Forsman & Bodenfors) att Bugosky återigen lämnar byrån, ett drygt år efter att han gjorde sin återkomst.

– Det har varit ett hektiskt och omvälvande år för oss internt. Bland annat har vi jobbat för att stärka vårt resultat och CP+B:s allmänna hälsa samtidigt som vi fortsatt göra fantastiskt jobb för våra kunder. Under den där tiden har Alex hjälpt till att stuva om på den kreativa avdelningen, jobbat med nykundsanskaffning och implementerat nya metoder för planning och den kreativa avdelningen, säger Erik Sollenberg i ett pressmeddelande.

Google: Tredjepartscookies borta från Chrome om två år

Det har blivit allt svårare för annonsörer att spara data och följa sina sina målgrupper, inte minst genom GDPR. Google har sedan ett par år tillbaka jobbat på att fasa ut cookie-tekniken och nu meddelar de att tekniken med tredjepartscookies kommer att vara helt borta från webbläsaren Chrome inom två år. Chrome är världens mest använda webbläsare och har en marknadsandel på omkring 70 procent. Sedan tidigare har även Apple och Mozilla tagit liknande beslut, det rapporterar Cnet.

Isabella Löwengrips stormiga höst blir dokumentär

I höstas gick Isabella Löwengrip, tidigare känd som Blondinbella, igenom en stormig period. Profilen anklagades bland annat för att blåsa upp sina trafiksiffror, fick se flera samarbetspartners hoppa av och sade upp stora delar av sin personal.

– Min plan var att visa upp allt det häftiga i mitt liv. Men i stället blev det något annat. Det blev ett porträtt av ett fall, skriver Löwengrip på Instagram om dokumentären ”Flip Side”. 

”Flip Side” har premiär i dag och visas på Youtube, det rapporterar Dagens industri. 

Spotify tappar globala marknadschefen

Efter tre år som global marknadschef på Spotify lämnar britten Matt Webster tjänsten för att ta över som europeisk marknadschef på Amazonägda Twitch. Under sin tid på Spotify ansvarade han för att lansera tjänsten på 18 marknader, däribland jättemarknaden Indien. Reklammässigt har Spotify under hans ledning satsat på en hyperlokal strategi och satsat hårt på humoristiska utomhuskampanjer kopplade till användarnas udda musikvanor, det rapporterar Di Digital.

Efter ett år – Publicis återupplivar RazorFish

För ett år sedan pensionerade holdingbolaget Publicis byråvarumärket Razorfish, något de gjorde en stor sak av. Tre år tidigare fusionerades Razorfish med Sapient och blev RazorfishSapient, en byrå som även hade verksamhet i Sverige. Nu återupplivar man digitalbyråns varumärke, det rapporterar Adweek. Att Razorfish återupplivas ses som en del i Publicis ökade fokus på data, ett fokus som blev extra tydligt sommaren 2019 då holdingbolaget lade vantarna på Epsilon i en affär värd cirka 40 miljarder kronor. 

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.