Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Morgonsvepet

Experten om Volvos fusion med kinesiska Geely: Kan påverka varumärket negativt

Publicerad: 11 februari 2020, 07:29

Geely Holding övervägar att fusionera Volvo Cars med dotterbolaget Geely Automobile och börsnotera aktien i Hongkong och Stockholm.

Foto: PXHere

Fusionen med kinesiska Geely kan ha negativ effekt på Volvos varumärke enligt experten, BBC gör dokumentärserie om Greta Thunbergs klimatkamp och rekordlåga tittarsiffror för Oscarsgalan. Det är några av nyheterna i Morgonsvepet.


Ämnen i artikeln:

OscarsgalanHållbarhetGreta ThunbergVolvo CarsSonyBBCAmazon

Igår måndag kom nyheten att Volvo Cars ägare, Geely Holding, vill fusionera den svenska biltillverkaren med dotterbolaget Geely Automobile och börsnotera aktien i Hongkong och Stockholm. SVT:s ekonomikommentator Johanna Cervenka säger till SVT att Volvos varumärke sannolikt kommer förbli intakt, men förhoppningen hos Geely är antagligen att ett större bolag lättare kan hantera den stora omställning som bilindustrin står inför. Hon tror samtidigt att sammanslagningen innebär ett ”historiskt skifte ”mot elbilar, självkörande bilar och mobilitetstjänster.

Motorjournalisten Håkan Matson spår att sammanslagningen kommer innebära att allt mer inflytande flyttas över till den kinesiska ägaren. 

– Det blir fler gemensamma beslut och det är klart att självständigheten minskar för Volvo Cars. Men det kommer att ta lite tid skulle jag tro, det sker inte över en natt, säger han till Di

Håkan Matson tror dessutom att fusionen kan ha en negativ inverkan på Volvos varumärke. 

– Kina i sig är ett bekymmer med tanke på den politiska utvecklingen och deras uppträdande i världen, det kan påverka varumärket negativt. Men det är där marknaden växer, om än svagare än för några år sedan, och det finns tillväxtpotential i premiummarknaden som Volvo Cars konkurrerar på eftersom medelklassen får mer och mer pengar, säger han. 

2019 var enligt Di ytterligare ett rekordår för Volvo Cars som ökade bilförsäljningen med 9,8 procent. Omsättningen summerades till 274,1 miljarder kronor med en rörelsevinst på 14,3 miljarder kronor.

LÄS MER: Volvo anklagas för greenwashing – men utklassar konkurrenterna i hållbarhetspositionen 

Greta Thunbergs klimatkamp blir BBC-dokumentär
Brittiska BBC kommer i en ny dokumentärserie följa svenska klimataktivisten Greta Thunberg, skriver Expressen. Serien kommer följa Greta Thunberg när hon besöker extraordinära platser där klimatförändringarna gjort avtryck, där hon kommer att utforska vilka åtgärder som kan vidtas för att begränsa klimatförändringen. Enligt BBC Studios kommer serien även följa hennes egen resa mot att bli vuxen. 

LÄS MER: Greta Thunberg ryter ifrån – varumärkesskyddar sitt namn

Rekordlåga tittarsiffror för Oscarsgalan
Förra året var första gången på tre decennier som Oscarsgalan var utan värd. Samtidigt ökade tittarsiffrorna för första gången sedan 2014. Det fick ABC och Oscarsakademin att i år köra på samma spår igen. Men i stället för att upprepa 2019 års tillväxt föll tittarsiffrorna för sändningen till de lägsta någonsin. Det skriver Adweek. Oscarsgalan, som sändes natten till måndag svensk tid, lockade 23,6 miljoner tittare totalt, enligt Nielsens mätningar. Det motsvarar en minskning om 20 procent i jämförelse med förra året. 

Coronaviruset får varumärken drar sig ur Mobile World Congress
Sony och Amazon är de senaste av en rad stora varumärken som väljer att dra tillbaka sin medverkan på Mobile World Congress, en av världens största techkonferenser, som i år äger rum i Barcelona. Anledningen är hotet från Coronaviruset, skriver BBC. LG Electronics, Ericsson och NVIDIA har redan valt att ställa in sin medverkan på eventet av samma anledning. Enligt arrangören kommer eventet fortfarande äga rum som planerat 24-27 februari. Samtidigt medger arrangören att fler företag ser över sin medverkan. 

Hälften av alla britter misstror varumärkens hållbarhetskommunikation
54 procent av brittiska konsumenter litar inte på de åtgärder som varumärken kommunicerar att de gör för att tackla klimatförändringarna. Det enligt en undersökning från Instinctif Partners som Marketing Week rapporterar om. Färre än en av fem (17 procent) är övertygade om att företag vidtar de åtgärder som krävs för att hantera klimatförändringarna, och 73 procent kan inte uppge ett enda företag som de upplever är bra på att hantera klimatförändringarna eller bra på att erbjuda hållbara valmöjligheter. Samtidigt visar undersökningen att två tredjedelar av brittiska konsumenter (60 procent) vill göra hållbara val men finner det svårt att veta hur. 44 procent uppger att de inte har tid att ta reda på hur hållbara deras inköp är. 

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.

Se fler branschtitlar från Bonnier News