Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag25.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Morgonsvepet

Experter: Presidentvalet förändrar inte förutsättningarna för varumärken

Publicerad: 6 November 2020, 07:07

Getty Images

Gamingboom i coronapandemin, annonsbedrägerier minskar med brand safety-initiativ och inget behov för varumärken att anpassa sig efter det amerikanska valresultatet. Det är några av nyheterna i morgonsvepet.


Ämnen i artikeln:

TwitterFacebookPresidentvalet 2020Brand SafetyYoutubeWhatsappVarumärkesstrategiDonald Trump

Varumärkens strategier kommer inte behöva förändras särskilt mycket oavsett hur det går i det amerikanska presidentvalet. Det slår experter som Adweek pratat med fast. Kate Muhl, varumärkesanalytiker på det globala konsultbolaget Gartner, pekar på att även om det här årets val har rekord i valdeltagande, är det fortfarande 40 procent av amerikanerna som inte röstat. Väljarna utgör alltså inte en konsumentbas och därmed finns det inget behov för varumärken att anpassa sig utefter valets utkomst.

Enligt en undersökning genomförd av Gartner tror inte konsumenter att de kommer ändra sitt konsumentbeteende baserat på valresultatet. 81 procent av de som identifierar sig som liberala uppger att deras vanor kommer vara desamma medan 78 procent av de konservativa svarade samma sak. 52 procent av de tillfrågade säger att de ”förväntar sig att varumärken uttryckligen stöttar och upprätthåller den amerikanska demokratins värden”.  

”När det gäller stora mainstreamvarumräken behöver de troligen fortsätta att luta lite mer mot vänstervärderingar, även om president Donald Trump skulle återväljas”, säger Kate Muhl. 

Gamingboom i coronapandemin
Gamingindustrin har gått som tåget under coronapandemin då lockdowns och restriktioner tvingar människor att hålla sig sysselsatta och underhållna mellan hemmets fyra väggar. Försäljningen i den globala industrin har hamnat på över 10 miljarder dollar varje månad sedan i mars, skriver BBC. Tack vare den stora efterfrågan på Nintentods Switch-konsol har gamingjätten mer än tredubblat vinsten under halvåret till slutet av september. Konkurrenten Sony har också uppgett att efterfrågan på förlanseringen av bolagets Playstation 5 är högre än förväntat. 

Annonsbedrägerier minskar med brand safety-initiativ
Initiativet Trustworthy Accountability Group’s (TAG) lanserades 2016 med syfte att städa upp i den digitala leveranskedjan och främja brand safety. Nu rapporterar The Drum att amerikanska kanaler som certifierats med TAG har upplevt en minskning av annonsbedrägerier på hela 90 procent. Det enligt en studie genomförd av The 614 Group som inkluderar 600 kanaler. 

Diskussionen om brand safety har aktualiserats upprepande gånger under de senaste åren, även på svenskt håll. Senast vid lanseringen av Amazons svenska plattform

LÄS MER: Amazons pajiga lansering – ska varumärken hoppa på?

Brister i techjättarnas faktagranskning
Techjättar som Facebook, Twitter och Youtube har inför det amerikanska presidentvalet lanserat flera regelskärpningar för att stävja problemet med fake news och missvisande information. Didigital rapporterar att det trots detta har förekommit felaktigheter och anklagelser, som alltså inte fångats upp av bolagens faktagranskare. Det handlar bland annat om flera kritiska inlägg om valfusk, där hashtaggen ”stopthesteal” fått särskilt stor spridning. Hashtaggen har bland annat använts av Donald Trumps söner Eric Trump och Donald Trump Jr. Flera experter säger att techjättarnas ansträngningar inte varit tillräckliga. Election Integrity Partnership, en sammanslutning av forskare i missvisande information, säger att antalet inlägg om valfusk ökade dramatiskt efter presidentens första inlägg.

Whatsapp raderar meddelanden med ny funktion
Facebookägda Whatsapp lanserar funktionen ”disappearing messages”, som kommer att radera meddelanden på telefonen inom sju dagar både från den som skickat meddelandet och den som tagit emot det. Det skriver BBC. Enligt Whatsapp kommer funktionen, som lanseras för användarna i sluter av november, hjälpa till att hålla chattar privata. Whatsapp har i dag två miljarder användare. 

Amanda Törner

Redaktör Resumé Insikt

amanda.torner@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.