Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Morgonsvepet

Experter: Risk för förtroendetapp för Klarna efter tekniskt haveri

Publicerad: 28 maj 2021, 06:30

Kampanjerna som fick svarta pennor i D&AD, kritik mot Amazons uppköp av MGM och risk för förtroendekris för Klarna efter tekniska haveriet. Det är några av nyheterna i morgonsvepet.


Ämnen i artikeln:

KlarnaAmazonD&ADLibresseMastercard

Under torsdagen inträffade störningar i Klarnas app som innebar att den som loggade in med bank-id i många fall kunde se andra personers uppgifter, bland annat betalningar och fakturor. Klarnas vd Sebastian Siemiatkowski skrev i ett blogginlägg att orsaken var ett handhavandefel och alltså inte ett resultat av en attack utifrån samt att omkring 90 000 användare drabbades. Klarna har nu uppdaterat siffran och säger att endast 9 500 av app-användarna påverkades av problemet.   

Flera kritiker menar att incidenten riskerar att vara skadligt för tilliten till Klarna. Fredrik Blix, doktor i cybersäkerhet, säger till SVT Nyheter

– Det här blir ett stort förtroendetapp för Klarna. Så är det, det är ett faktum. Sen hur mycket det tappet påverkar affären, det återstår att se. 

Han får medhåll av Anne-Marie Eklund Löwinder, säkerhetschef på den oberoende organisationen Internetstiftelsen. 

– Det är aldrig bra när sådant här inträffar. Framför allt är det förtroendet för tjänsten som drabbas och i verksamheter som hanterar människors pengar är förtroende väldigt viktigt. Många känner nog ett obehag av att andra sett vad man handlat, säger hon till DN

Finansinspektionen (FI) hade under torsdagen ett möte med Klarna där myndigheten bad som att få en fullständig redogörelse från banken om vad som har hänt och vilka åtgärder de vidtar för att säkerställa IT-säkerheten för kunderna. 

Klarna kan få nya ägare
Parallellt med det tekniska haveriet står Klarna inför att ta in ytterligare kapital genom en finansieringsrunda som kommer ge bolaget en värdering på 40–50 miljarder dollar – motsvarande 330-410 miljarder kronor. Japanska Softbank, som tidigare investerat i bland andra Uber, blir ny storägare. Men även amerikanska investerare ska vara med i finansieringsrundan. Det skriver Di digital genom Business Insider. 

Kampanjerna som fick svarta pennor i D&AD – och här är alla svenska vinnare
D&AD:s svarta pennor går till de kampanjer som anses flytta gränserna för vad reklam är och kan vara. I år belönades tre kampanjer med de prestigefulla pennorna: Libresses ”Womb stories”, Mastercards ”True name” samt FCB Chicagos ”Boards of change”. Samtliga kan klassas som syftesdrivna. Med ”Womb stories” vill Libresse vara med och bryta stigmat kring mens och kvinnors intimhälsa, Mastercards ”True name” lyfter transpersoners rättigheter medan FCB Chicagos ”Boards of change” syftade till att få amerikaner att rösta i presidentvalet. Titta närmare på kampanjerna här, och se samtliga svenska D&AD-vinnare här. 

LÄS MER: Åkestam Holst kreatörsduo vinner Next Pencil i D&AD

Kritik mot Amazons uppköp av MGM
Under torsdagen bekräftades det slutligen att Amazon ingått avtal om att förvärva den klassiska Hollywoodstudion MGM för 8,45 miljarder dollar. Det innebär att e-handelsjätten tar över MGM:s katalog med över 17 000 tv-serier och 4 000 filmer, bland annat titlar som James Bond, Rocky och Tomb Raider. MGM är bara ett av flera uppmärksammade förvärv som Amazon gjort de senaste åren, av bland annat streamingplattformen Twitch och den amerikanska livsmedelsjätten Whole Foods. Adage skriver att det nu väcks kritik från flera amerikanska politiker och anti-monopol-organisationer som varnar för att MGM-förvärvet ytterligare stärker techbolagens monopolliknande ställning på marknaden.  

Amanda Törner

Reporter Resumé

amanda.torner@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.