Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Morgonsvepet

Experterna: Nu bromsar e-handeln in

Publicerad: 23 februari 2021, 07:31

Köp av livsmedel på internet med hemleveranser har ökat kraftigt under spridningen av coronaviruset. En chaufför för Mathem.se kör ut matleveranser till privatpersoner i centrala Stockholm.

Foto: Anders Wiklund/TT

Google häver bojkott av politiska annonser, Spotify satsar på annonsverktyg för kreatörer och e-handeln nästan dubblades under 2020 – men nu spår Postnords experter att tillväxten saktar ner rejält. Det och mer i dagens morgonsvep.


Ämnen i artikeln:

PostNordE-handelSpotifyBarack ObamaFacebookASA

Coronapandemin bidrog till att ge den svenska e-handeln en rejäl skjuts framåt, med en total tillväxt på 40 procent under 2020. Det framkommer av Postnords årliga e-handelsbarometer. 

Den totala omsättningen uppgick till 122 miljarder kronor, och drivs bland annat av ett nästan fördubblat intresse för dagligvaruhandeln som gjorde det procentuellt starkaste tillväxten av handelns olika sektorer. Ökningen drevs till stor det av att nya konsumentgrupper för första gången handlat mat online. 

Utöver dagligvaruhandel har även heminredning, skönhet och hälsa ökat med cirka 60 procent. 

– Folk i alla åldrar har handlat mer apoteksvaror och mat på nätet. Men det har växt mest i de äldre konsumentgrupperna, säger Carl-Fredrik Teder, detaljhandelsanalytiker på Postnord, till TT. 

Framöver förväntar sig dock Postnords experter att tillväxten saktar in. Under 2021 spås en tillväxt på sju procent jämfört med 2020. 

– Vi bedömer att många av de konsumenter som börjat e-handla av nödvändighet till viss del kommer fortsätta att göra det. Många av de som haft en högre tröskel till att börja e-handla, och som nu tvingats över den, lär inte återgå helt och hållet, säger Carl-Fredrik Teder.

Spotify storsatsar på annonsverktyg för att locka kreatörer
Nytt abonnemang med hifi-kvalitet, nya verktyg för kreatörer, nya orginalpoddar (som Renegades med Barack Obama och Bruce Springsteen) och nya annonsverktyg som ska göra det lättare för poddare att tjäna pengar. Uppdateringarna var många under gårdagskvällens digitala event ”Stream on”, där den svenska streamingtjänsten avslöjade att man ska ge sig in på 85 nya marknader. 

För att locka kreatörer till plattformen lanserae bolaget annonsnätverket ”Spotify Audience Network” som ska låta varumärken dra nytta av plattformens stora publik. Det rapporterar bland annat Adage

– För första gången samlas skapande, konsumtion och monetarisering på samma plats, sade Jay Richman, global chef för annonser och plattform på Spotify, under eventet. 

Med hjälp av företagets dotterbolag Megaphone och Anchor ska annonsörer nu kunna nå lyssnare både på och utanför Spotify. 

Uppdateringarna följer efter vad som Spotify beskriver som en explosionsartad ökning av podcastlyssnare. 

– Video är förmodligen det senaste exemplet på en sektor som nått jämvikt i digitala annonspengar. Nu är det dags för ljud, säger Jay Richman. 

Australienska nyheter tillbaka till Facebook
Efter nyheten om att Facebook förhandlat med Australiens regering står det klart att techjätten återigen kommer att visa nyheter på sitt sociala medie i landet. Facebook har blockerat nyhetsinnehåll sedan i torsdags. Nyheten följer efter att Australien föreslagit en lag som kan tvinga Facebook och Google att betala för innehåll från lokala medier i landet. Det framgår av ett pressmeddelande

Google stoppar förbud av politiska annonser
Google införde efter stormningen av Kapitolium ett tillfälligt förbud mot politiska annonser. Nu, mer än en månad senare, meddelar sökjätten att man lyfter blockeringen. I samband med detta poängterar företaget att det fortfarande är förbjudet att sprida annonser som innehåller falska påståenden och missvisande information som kan underminera förtroendet för den demokratiska processen. Det rapporterar CNBC

Storbritanniens RO nekar utredning av manlig kyss i reklam
En namninsamling i Storbritannien har samlat över 30 000 signaturer i ett försök att få Advertising Standards Authority, den brittiska motsvarigheten till Reklamombudsmannen, att utreda en annons där två män kysser varandra. Bakom reklamen ”The golden goobilee” står chokladföretaget Cadbury och deras godis Creme Egg. Enligt kritikerna använder annonsörerna ”LGBT-rättigheter som en täckmantel för att sälja sex till barn”. 

Enligt ASA har inga lagar överträtts i reklamen. Det rapporterar Campaign

 

Julia V. Caesar

Reporter

julia.v.caesar@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.