Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag26.05.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Morgonsvepet

Experterna om kritiken mot Linnéa Claeson: Kan skada branschen

Publicerad: 20 November 2019, 07:40

Linnéa Claeson.

Foto: Pressbild

Att Linnéa Claesons trovärdighet ifrågasätts riskerar skada hela influencer-branschen enligt experter, Labour utklassar de konservativa på Snapchat och Facebook har utmaningar att identifiera vilka annonser som är politiska. Det är några av nyheterna i morgonsvepet.


Ämnen i artikeln:

Isabella LöwengripLinnéa ClaesonFacebook100-wattarenBBCSnapchat

Influencer-branschen skakas just nu från flera håll. Isabella Löwengrip går igenom en karriärmässig kris, vilket har fått som resultat att flera varumärken har sagt upp sina samarbeten med henne. I förra veckan rapporterade även Resumé om hur köpta kommentarer och gilla-markeringar på ett av Isabella Löwengrips Instagraminlägg sponsrat av Chimi Eyewear resulterade i att varumärket bröt samarbetet. Isabella Löwengrip själv menar att det var någon annan som låg bakom de köpta kommentarerna.

Dessutom har influencern och nätaktivisten Linnéa Claesons trovärdighet ifrågasätts i podcasten Haveristerna samt i en krönika av Emelie ”Ebbis” Roslund i Göteborgs-Posten, som menar att Linnéa Claeson sannolikt förfalskat och/eller överdrivit mycket av det hon publicerat. 

Det särskilda värde annonsörer är ute efter vid samarbeten med influencers är just den trovärdighet som profilerna ofta har hos sin följarskara. Händelser som dessa riskerar att skada hela branschen, säger experter till SvD Näringsliv

– Då kan det väckas tvivel: hur många andra skapar sig ett namn och ett varumärke genom att bluffa eller hitta på, säger Eva Ossiansson, doktor i marknadsföring vid Göteborgs universitet. 

Ju fler som missbrukar förtroendet hos följarna, desto svårare blir det för alla etablerade infleuencers menar hon. 

– Det är som med all form av marknadsföring och kommunikation, den dagen vi tröttnar eller inte tycker det är tillräckligt trovärdigt kommer vi hitta ny plattformar, fortsätter Eva Ossiansson. 

LÄS MER: ”Linnéa Claeson bemöter kritiken: 'En hel del som stämmer'”

Labour utklassar de konservativa på Snapchat
De brittiska partierna Labour och Tories använder sig av Snapchat som kanal för att nå ut med sitt budskap till den unga publiken. Enligt The Guardian spenderar Labour nästan fem gånger så mycket som konkurrenterna på Snapchat. Tories har endast spenderat 3 000 pund på plattformen för att få ut sitt ”Get Brexit Done”-budskap till appens unga publik, medan Labour har spenderat nästan 15 000 pund. Enligt The Guardian har båda sidor fått ordentlig valuta för sina pengar. Labours investeringar på plattformen har resulterat i nästan 13 miljoner visningar, medan de konservativa har fått mer än två miljoner.  

Facebook-chefen: ”Svårt att identifiera vilka annonser som är politiska och vilka som rör sociala frågor”
Facebooks nya policy för politiska annonser har väckt stor debatt under de senaste månaderna. Mark Zuckerberg har beslutat att Facebook inte ska lägga sig i innehållet i politiska annonser, då han menar att det handlar om yttrandefrihet. Kritikerna anser att Facebooks nya hållning går stick i stäv med bolagets uttalade ambitioner att stävja spridningen av desinformation på plattformen. Samtidigt har Facebook börjat flagga vissa ord som politiska, vilket fått som följd att en del aktörer får svårt att annonsera på plattformen. Det gäller inte minst företag och organisationer som jobbar med kvinnorelaterade frågor, feminism och jämställdhet, vilket Resumé rapporterade om tidigare i veckan. I en intervju med Adage berättar Rob Leathern, Facebooks director of business integrity, att Facebook har svårt att identifiera vilka annonser som ska klassas som politiska och vilka som ska klassas som rörande sociala frågor. 

– Det är ett utmanande tekniskt problem att identifiera de här annonserna, men vi har blivit mycket bättre på det och fortsätter att förbättras. Vi kommer fortsätta att missa saker, men jag tycker att vi blir allt bättre på att identifiera sociala frågor och politiska annonser, säger han till tidningen. 

Sponsorer fortsätter bryta med pris Andrew efter BBC-intervjun
Ännu en sponsor avslutar sitt samarbete med brittiske prins Andrew som följd av den katastrofstämplade intervju han gjorde med BBC gällande sina kopplingar till den dömde sexförbrytaren och miljardären Jeffrey Epstein. Nu har Advertising Week bekräftat att de inte längre kommer att sponsra prinsens entrepenörsprogram Pitch@Palace, vars syfte är att stötta startups i Storbritannien. Andra sponsorer som redan dragit sig ur är revisionsfirman KPMG och Cisco, medan sponsorer som Barclays och Air Asia ännu inte har velat kommentera sina sponsorskap. 

Renée Nyberg leder 100-watteren för tredje gången
Den 28 novmeber är det dags att kora Sveriges mest effektiva kommunikation under 100-wattaren. Galan, som äger rum i Stockholms Stadshus, leds för tredje gången av TV4-profilen Reneé Nyberg. Gästartisten blir en av artisterna från aktuella tv-programmet ”Så mycket bättre”. 

Se alla nomineringar här

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.