Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Morgonsvepet

Facebook-annonser marknadsför hästmedicin som covid-botemedel

Publicerad: 26 augusti 2021, 06:31

På Facebook florerar annonser om Invermectin, som sägs kunna bota covid-19.

Annonser med covid-botemedel rullar på Facebook, Voi snuvar modeller på lön vid reklamjobb och Youtube raderar en miljon klipp med desinformation. Det är några av nyheterna i morgonsvepet.


Ämnen i artikeln:

FacebookCoronavirusetVoiAnnonsUSAYoutube

Läkemedlet Ivermectin, som används för att få bukt med parasiter på djur som hästar, kor och hundar, marknadsförs nu som ett botemedel mot covid-19 på Facebook. Tv-kanalen Euronews har upptäckt hur man pratar om behandlingen i Facebookgrupper, i flera sponsrade poster på plattformen och även säljer det på Markeplace. Till exempel ska ett apotek i USA ha gjort annonser där de skriver att de nu har fullt med Ivermectin på lagret och att läkemedlet visat positiva resultat. Studier har tidigare gjorts på området som visar att Ivermectin har liten eller ingen effekt när det kommer till att bota covid. Facebook säger till Euronews att de inte tillåter dessa annonser och kommer att rensa dessa.

Youtube raderar en miljon med covid-desinformation
Youtube har tagit bort en miljon videor som visar ”farlig” desinformation kring covid-19 sedan februari 2020. Det meddelade Youtubes produktchef Neal Mahon under onsdagen. Man hävdar också att ”dåligt innehåll” endast står för en liten del av allt content på plattformen överlag. Mellan 16-18 procent av de totala tittarantalet ska bestå av innehåll som går emot deras policies. Facebook har gjort ett liknande uttalande och båda har mött kritik för deras policies kring hälsoinformation under pandemin

Annonsmarknaden i USA återhämtar sig
Företagen börjar öppna plånboken allt mer och amerikanska medier har nästan återgått till samma annonsintäkter som innan covid-19. Detta enligt Standard Media Index, som undersöker annonsinvesteringarna för stora mediebyråer och medier i USA. Digitalt ökade allra mest under första halvåret 2021, från 40 procent av de totala investeringarna under samma period 2019 till 51 procent nu. Tv gick ner till 43 (51) procent. Läkemedel och teknik var de kategorier som ökade sin annonsering mest. 

Facebook tillsätter rådgivare för politiska annonser
Facebook vill rekrytera en kommission som ska ge den sociala plattformen råd kring utmanande situationer som kan uppstå vid politiska val. Det kan handla om råd kring hur de ska hantera desinformation och politisk annonsering. Kommissionen ska fungera som ett bollblank vid politiska val över hela världen, rapporterar New York Times. Facebook har idag en liknande fristående rådgivande funktion som hjälper till med moderering. Bolaget har ännu inte kommenterat. 

Voi letar modeller till reklamjobb – vill inte betala lön
Frågan dök upp i Facebookgruppen Reklamsnack tidigare i augusti. Elscooterföretaget Voi har i annonser i sociala medier gått ut och sökt modeller till för fotografering. Men någon lön skulle inte utgå, utan för utfört arbete fick de istället fria åk, så kallade ”Voi credits”. Voi omsatte 317 miljoner kronor under 2019, varför tilltaget har väckt kritik. Emelie Bronner, modell vid fotograferingen, intervjuas nu av Expressen: ”Jag var medveten om Voi credits. Det var helt okej! Men det är ju stort företag så de skulle ge pengar enligt mig”, säger hon.

Julia Lundin

Redaktör Resumé Insikt

julia.lundin@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.

Se fler branschtitlar från Bonnier News