Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag31.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Morgonsvepet

Facebook gör rekordsatsning för att få amerikaner att rösta

Publicerad: 17 Juni 2020, 06:39

Målet med Facebook-kampanjen är att få fyra miljoner amerikaner att registrera sig för röstning, Heinz släpper enhetlig logotyp och pandemin har fått L'Oréal att flytta mer mediepengar till digitalt. Det och mer i dagens morgonsvep.


Ämnen i artikeln:

Facebook

Facebooks roll i amerikanska val har varit på tapeten sedan Barack Obama vann valet 2008. Ännu mer uppmärksammad blev plattformen i samband med att Donald Trump tog över makten åtta år senare, då den anklagades för att utnyttjas av Ryssland för att påverka utgången till Donald Trumps fördel. 

Nu skriver Facebooks vd Mark Zuckerberg i USA Today att de inför årets val kommer göra en rekordstor satsning för att få fler amerikaner att registrera sig så att de kan rösta i valet. Informationskampanjen kommer att fungera på liknande sätt som Facebooks coronainformation genom att samla länkar och meddelanden från officiella myndigheter och verifierade källor. Målet är att få ytterligare fyra miljoner amerikaner att registrera sig. I sin text medger Zuckerberg att de under förra valet var alldeles för långsamma på att reagera på de tecken som fanns på att Ryssland på olika sätt försökte störa valet.

”Valet 2020 kommer inte att likna något vi sett tidigare. Redan innan pandemin och mordet på George Floyd visste vi att det skulle bli ett upptrissat tonläge. Folk vill ha ansvarstagande och och i en demokrati finns inget bättre sätt att få det genom att rösta.” skriver Zuckerberg.

Efter 20 år – Heinz samlar logotypen

Heinz, sedan fem år sammanslaget med Kraft, är en av de mer välkända FMCG-koncernerna. Vad många förmodligen inte lagt märke till är att Heinz de senaste 20 åren använt sig av små variationer av sin klassiska logotyp. Ibland har texten varit krökt, andra gånger rak och vissa gånger i enbart stora bokstäver. Nu har Heinz satt punkt för oregelbundenheterna genom att göra om logotypen på alla sina förpackningar. Bakom förändringen står brittiska byrån Jones Knowles Ritchie. Den nya designen finns redan på ett par marknader och Heinz räknar med att de är på plats över hela världen inom några veckor, det rapporterar AdWeek.

Amerikaner litar inte på sociala medier som moderatorer

De senaste veckorna har det i USA rasat en debatt om vilken roll de sociala medierna ska spela i det offentliga samtalet. Diskussionerna blossade upp efter att Twitter valt att markera ett av president Donald Trumps inlägg som faktamässigt tveksamt, något som fick presidenten att reagera. Facebook har å sin sida sagt att de inte vill lägga sig i vad som skrivs på plattformen. Nu visar en ny undersökning från Knight Foundation att amerikaner generellt sett inte litar på att plattformarna kan moderera på ett bra sätt. Hela 84 procent av respondenterna uppger att de inte har någon tilltro till plattformarnas förmåga på området.

Pandemin har fått L'Oreal att flytta mer pengar till digitalt

Coronaviruset har fått skönhetsjätten L'Oréal att öka andelen av den totala medieinvesteringsbudgeten som går till digitala kanaler från 50 till 70 procent, det rapporterar Financial Times. Pandemin har visserligen fått L'Oréal att sänka sin mediebudget men bolagets digitalchef Lubomira Rochet säger samtidigt att de stt tydliga effekter av vad minskad annonsering gör för försäljningen. Skiftet mot mer digital annonsering följer var företaget säljer sina produkter. I dag sker 20 procent av alla försäljning sker i dag via e-handel.

Rekordökning i amerikanska butiker

Enligt ny statistik från amerikanska myndigheter var försäljningsökningen i amerikanska butiker och restauranger mellan april och maj rekordstor, hela 67 miljarder dollar. De produktområden där ökningen var som störst är kläder, inredning, sportredskap och fritidsprodukter. Jämför man maj 2019 med maj 2020 sjönk dock försäljningen med 6,1 procent. 

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Ämnen i artikeln:

Facebook

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.