Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Morgonsvepet

Facebook gör sin första Super Bowl-kampanj – med Sylvester Stallone och Chris Rock

Publicerad: 19 december 2019, 07:26

Facebook debuterar i Super Bowl 2020, slutrökt för influencers på Instagram och toppchefer lämnar M&C Saatchi. Det är några av nyheterna i morgonsvepet.


Ämnen i artikeln:

FacebookSuper Bowl

Sociala medier-jätten Facebook kommer att medverka som annonsör I Super Bowl för första gången 2020. I reklamfilmen, som är producerad av Wieden & Kennedy, kommer Sylvester Stallone att återskapa sin ikoniska jobb från Rocky-filmerna när han springer upp för Philadelphia Museum of Modern Arts trappor. Chris Rock kommer också att medverka i filmen, skriver AdAge.

Slutrökt för influencers på Instagram
Instagram förbjuder influencers att göra reklam för tobaksprodukter och vapen, vaping och tobak. Förbudet kommer att börja gälla under de kommande veckorna. Även sponsrade inlägg för alkohol och dietprodukter kommer att lyda under speciella restriktioner, skriver CNN.

Efter krisen: Toppcheferna lämnar M&C Saatchi
M&C Saatchi I London har haft ett krisår efter en bokföringsskandal där nätverket har tvingats justera ned resultatet med hela 11,6 miljoner pund, motsvarande cirka 148 miljoner kronor. Nu väljer byråns vd Giles Hedger och kreativa chef Justin Tindall att lämna M&C Saatchi efter att byrån tappat banken Natwest som kund, skriver The Drum. Nyheten kommer en vecka efter att nätverkets medgrundare Lord Maurice Saatchi sorti från moderbolaget.

Alpina superstjärna investerar i svenskt sportmodevarumärke
Svenska YNIQ som tillverkar och designa sol- och skidglasögon för alpina sporter meddelade i ett pressmeddelande på onsdagen att den alpina skidåkaren Lindsey Vonn ansluter till företaget som aktieägare. Förutom delägarskap kommer Lindsey Vonn även att samarbeta med att ta fram egna kollektioner av YNIQ:s prisbelönta skidglasögon.

Två svenska kampanjer bland de mest lästa artiklarna på Adweek
Ingos kampanj ”Not Big Macs” där Burger King lanserade en rad produkter som marknadsfördes med att de INTE är Big Mac är den näst mest lästa artikeln i AdWeek under 2019. Särskilt imponerande eftersom kampanjen lanserades under Super Bowl-veckan. Nord DDB:s kampanj för Volkswagen var den sjunde mest lästa artikeln. Under 2018 var Åkestam Holsts Pee Ad den femte mest lästa artikeln på branschsajten. 

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

FacebookSuper Bowl

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.

Se fler branschtitlar från Bonnier News