Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Morgonsvepet

Facebook har i hemlighet låtit 5,8 miljoner elit-användare bryta mot innehållsreglerna

Publicerad: 14 september 2021, 06:29

Facebook har i hemlighet haft ett system som skyddar elitpersoner, S4 Capital höjer prognosen för tredje gången i år och influencer stämmer Pinterest. Det är några av nyheterna i morgonsvepet.


Ämnen i artikeln:

FacebookPinterestSir Martin SorrellInfluencer marketing

Mark Zuckerberg har vid flera tillfällen offentligt sagt att Facebook låter sina mer än tre miljarder användare att använda sin yttrandefrihet på lika villkor som den politiska, kulturella och journalistiska eliten. Men under radarn har företaget skapat ett system som undantar högprofilerade användare från vissa eller alla sina regler.

Facebook har i hemlighet haft ett system som skyddar elitpersoner från att bli tillrättavisade för att bryta mot plattformens innehållsregler, avslöjar Wall Street Journal. Facebooks så kallade ”XCheck” -system har bland annat skyddat USA:s förre president Donald Trump och den brasilianska fotbollsspelaren Neymar. Tidningen rapporterar att Facebook -anställda har uttryckt sitt ogillande mot att ge vissa användare en särskild behandling.

I dag skyddar systemet 5,8 miljoner ”VIP -användare” från företagets normala tillämpningsprocess. Vissa användare ”vitlistas”- och görs immuna mot åtgärder. Andra får lägga upp regelvidrigt material i väntan på Facebook-medarbetarrecensioner som ofta aldrig kommer.

”Vi gör faktiskt inte det vi säger att vi gör offentligt”, slog en intern granskning av Facebook fast 2019 och tillade: ”Till skillnad från resten av vårt samhälle kan dessa människor bryta mot våra standarder utan några konsekvenser.”

S4 Capital höjer prognosen för tredje gången i år
Sir Martin Sorrell
fortsätter visa en imponerande tillväxt för sitt bolag S4 Capital som Sorrell startade upp efter att ha fått lämna WPP under uppmärksammade omständigheter för tre år sedan. För tredje gången under 2021 ökar det digitala marknadsföringsföretaget intäktsprognosen, det rapporterar Financial Times. Bolaget förväntar sig leverera en ökning av helårsomsättningen med 40 per procent. Under första halvåret ökade intäkterna från 141,3 miljoner pund till 279,3 miljoner pund jämfört med motsvarande period 2020. Bland kunderna återfinns Procter & Gamble, Netflix och BMW.
Influencer stämmer Pinterest
Christine Martinez, tidigare chef på Walmart och numera influencer och nätpersonlighet säger att hon agerade rådgivare åt Pinterest -grundarna Ben Silbermann och Paul Sciarra när de ursprungligen arbetade på företaget runt starten 2008. Bland annat ska hon gett rådet om en signaturfunktion för visuell bokmärkning och möjligheten att skapa bildsamlingar i form av så kallade ”tavlor”. Hon ska också ha hjälpt duon att hitta influencers för att marknadsföra plattformen. Christine Martinez har aldrig skrivit om sin status som medgrundare, men när den ekonomiska kompensationen har uteblivit väljer hon att stämma Pinterest skriver Forbes. En talesperson för plattformen säger att anklagelserna saknar grund och att bolaget kommer försvara sin ställning i rättssalen. 


Nya globala riktlinjer för influencers alkoholreklam
13 reklam- och pr-byråer ställer sig bakom en ny global standard för alkohol och influencer marketing, det skriver Pr Week. Riktlinjerna har tagits fram av International Alliance for Responsible Drinking och uppmanar bland annat tydligare större ansvarstagande för att innehållet inte ska nå minderåriga samt större transparens.

Storannonsörer sluter upp bakom uppförandekod för influencers
Den brittiska intresseorganisationen ISBA (The Incorporated Society of British Advertisers) har tagit fram en uppförandekod för influencer marketing i 40 punkter. Syfte att skapa större transparens gentemot konsumenten och ge kategorin högre rykte, skriver The Drum. Punkterna uppmanar bland annat till en striktare reklammärkning, större noggrannhet vid val av influencer samt tydligare ramar för samarbete och ersättning

Flera stora annonsörer har redan ställt sig bakom riktlinjerna som Lidl, Specsavers, Tesco, Pepsi, Paddy Power, LG och L’Oréal.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.

Se fler branschtitlar från Bonnier News