Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Morgonsvepet

Facebook, Instagram och Whatsapp drabbade av serverproblem

Publicerad: 5 oktober 2021, 06:33

Under gårdagskvällen låg flera av Facebooks tjänster nere på grund av serverproblem, enligt företaget. Twitter klarade sig dock undan problemen och samlade miljontals användare för att diskutera, och skämta om, haveriet. Det och mer i tisdagens morgonsvep.


Facebooks tjänster låg under måndagskvällen nere i flera timmar. Instagram och Whatsapp påverkades också av felet, som enligt Facebook själva orsakades av serverproblem. Sajterna låg nere i sju timmar och det påverkade även börsnoteringen, som sjönk med 4,9 procent på Nasdaq. Vid midnatt svensk tid hade problemen börjat lösas.

Enligt uppgifter som spridits på bland annat Twitter drabbade problemen även interna system, och anställda ska ha haft problem med att komma in i kontorsbyggnader och varit tvungna att använda sms för att kommunicera.

Twitter var ett av få sociala medier som fortfarande fungerade under gårdagskvällen, något som gav upphov till flera memes. Varumärken som inte drabbades skämtade glatt i en Twitter-tråd: bland annat Burger King, Netflix och McDonald's.

LÄS OCKSÅ: Därför klarar sig Facebook genom kris efter kris: ”Kommer kunna trolla bort korten igen” 

James Bond lockar tillbaka annonsörer till biograferna
Den nya James Bond-filmen kan vara livlinan som biobranschen behöver, det skriver Campaign. Den nya filmen, ”No time to die”, har redan slagit rekord i Storbritannien och Irland för att ha varit den mest omfattande premiären. 772 biografer visade filmen på öppningsdagen.

Bond-filmen kan speciellt locka en äldre publik, som är något mer försiktiga i att återvända till gamla rutiner. Och det är positivt för annonsörer, eftersom nästan alla målgrupper väntas se filmen på bio.

Justin Bieber ger sig in i cannabis-branschen
Popstjärnan har ingått ett samarbete med bolaget Palms, som är baserat i Kalifornien. Företaget tillverkar och säljer för-rullade jointar, och Biebers produkt döps efter hans senaste hitsingel ”Peaches”. Det skriver Adage.

”Jag är ett stort fan av Palms och deras arbete för att avstigmatisera cannabis och underlätta tillgången till det - speciellt för människor som tycker det hjälper deras mentala hälsa,” skriver Justin Bieber i en mejlkommentar. 

Burger King hyllar barn födda 2010
I Frankrike har näthat mot barn födda 2010 snabbt blivit ett problem. Trenden har spritts på Tiktok och andra sociala medier. Nu agerar Burger King, genom att lansera #MerciLes2010 (ungefär #Tack2010or) för att motverka nätmobbningen. Varje gång en person delar budskapet belönas de med en Whopper-burgare.

Alicia Price

Reporter

alicia.price@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.