Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Morgonsvepet

Facebook lanserar stödpaket på 100 miljoner dollar för att hjälpa småföretag i coronakrisen

Publicerad: 18 mars 2020, 07:29

Sheryl Sandberg, operativ chef på Facebook.

Foto: Wikimedia commons

Facebook lanserar stödprogram till småföretagare som drabbas av coronakrisen, Amazon pausar leverans av icke-nödvändiga varor och virus- och pandemifilmer i topp hos Netflix. Det är några av nyheterna i Morgonsvepet.


Ämnen i artikeln:

CoronavirusetFacebookViacomSheryl SandbergNetflixAmazon

Facebook har förbundit sig att stötta småföretag som använder plattformen som en viktig marknadsföringskanal och som just nu drabbas av coronakrisen, skriver The Drum. Stödprogrammet kommer bestå av ekonomiska bidrag på sammanlagt 100 miljoner dollar samt rabatter på annonsutrymme. Facebook håller just nu på att jobba igenom detaljerna i hur stödprogrammet ska ta form, men har gått ut med att det kommer vara tillgängligt för 30 000 småföretagare i 30 länder. Det ekonomiska bidraget syftar till att småföretagen ska kunna avlöna personal, betala hyror och andra driftkostnader, samt kunna locka nya kunder.

Facebooks operativa chef Sheryl Sandberg skriver i ett inlägg på Facebook om stödpaketet:

”Ju längre krisen pågår, desto större är risken för småföretag och deras ägares och anställdas försörjning. Vi har lyssnat på småföretagen för att förstå hur vi kan hjälpa dem på bästa sätt. Vi har hört högt och tydligt att ekonomiskt stöd kan göra det möjligt för dem att fortsätta sin verksamhet och avlöna människor som inte kan jobba hemifrån”. 

LÄS MER: Inställda pitcher, uppskjutna kampanjer och oro – så påverkas byråernas affärer av corona 

LÄS MER: Experterna: Så kan din byrå agera för att hjälpa kunderna genom coronakrisen

Amazons akutåtgärd: Pausar leverans av icke-nödvändiga produkter
Med coronavirusets spridning sätts Amazons leveranskedja under hård press. Nu har e-handelsjätten vidtagit drastiska åtgärder för att kunna prioritera leverans av nödvändiga produkter, skriver Adage. Under tisdagen mejlade bolaget till de varumärken som använder Amazons plattform och bad dem att inte leverera mer icke-nödvändiga produkter till Amazons lager, för att undvika det rådande problemet med brist på och förseningar av produkter med hög efterfrågan på grund av coronaviruset, såsom dagligvaror och rengöringsartiklar. Amazon kommer pausa leverans av icke-nödvändiga varor fram till den 5 april, men kommer fortsätta leverera de varor som redan finns i dess lager. 

Coronaviruset präglar St. Patricks Day-annonsörerna
Under tisdagen firades den irländska högtiden St. Patricks Day, då folk som tradition går ut på stan och dricker en öl eller två. Men på grund av coronavirusets spridning har St. Patricks Day-parader världen över ställts in, och barer världen över håller stängt, även på Irland. Situationen ställer krav på de annonsörer som vill fira St. Patricks Day att nogsamt tänka över sina budskap. Adage skriver att trots den osäkera situationen hittar varumärken sätt att fira St. Patricks Day, men många väljer att fokusera på ”social distansing”, att uppmana folk att hålla distans till varandra och fira högtiden inom hemmets fyra väggar. Ölvarumärket Guinness St. Patricks Day-budskap är att de väljer att donera 500 0000 dollar för att hjälpa de som drabbats av coronaviruset. 

ViacomCBS uppmanar folk att stanna hemma – och titta på tv
I ett läge då allt fler väljer att stanna hemma för att minimera spridningen av det nya coronaviruset lanserar ett av USA:s största tv-bolag ViacomCBS en stor kampanj med syfte att kommunicera vikten av social distansering, med en underliggande uppmaning om att titta mer på tv. Det skriver Adweek. Kampanjen frontas av bolagets portfölj av underhållnings- och ungdomsvarumärken, bland annat MTV, Comedy Central, CMT och VH1, i samarbete med amerikanska Ad Council. Adweek skriver att kampanjen i nuläget främst syns genom mobilannonser som uppmanar folk att stanna hemma, med en påminnelse om att bolagets kanaler finns som sällskap. Budskapet lyder ”Alone Togheter”, med underrubriken ”We’ll be here to keep you company.”

Virus- och pandemifilmer i topp hos Netflix
Att folk väljer att isolera sig i sina hem är även något som får effekt på streamingtjänster som Netflix, inte bara genom ökat tittande utan även vad gäller vilket innehåll folk intresserar sig för. Adweek skriver att innehåll som handlar om virus och pandemier just nu drar ökat tittande. Filmen ”Outbreak” från 1995, med bland annat Dustin Hoffman och Gwyneth Paltrow i rollerna, har varit en av Netflix tio populäraste filmer i USA sedan den 10 mars. Igår tisdag låg filmen på plats nummer 7 som Netflix mest sedda innehåll i USA, vad gäller både filmer och serier. Den Netflixproducerade dokumentärserien ”Pandemic” som släpptes för två månader sedan och också lockat en storpublik och ligger i nuläget på plats 7 av Netflix mest sedda tv-program. 

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.

Se fler branschtitlar från Bonnier News