Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag14.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Morgonsvepet

Facebook och Ebay tar krafttag mot fejkrecensioner

Publicerad: 9 Januari 2020, 07:24

Företag ska inte längre ha lika lätt att få tag på fejkrecensenter på Facebook och Ebay, Spotify erbjuder mer användardata till poddannonsörer och Madder går in i Futerra. Det är några av nyheterna i morgonsvepet.


Ämnen i artikeln:

SpotifyFacebookEbayMorgonsvepetSir Martin Sorrell

Nu tar Facebook och Ebay krafttag mot grupper och individer som säljer fejkade recensioner via plattformarna. Detta efter att de båda skrivit under en överenskommelse med den brittiska konkurrensmyndigheten CMA. Hittills ska Facebook redan ha bannlyst 188 grupper och 24 individer som erbjudit fejkrecensioner. Ebay ska ha gjort detsamma med 140 användare. Detta är ett växande problem efter att många företag försöker dölja negativa recensioner på deras produkter genom att köpa eller förmå användare att skriva falska positiva omdömen. Detta enligt CNBC. I våras gjorde Resumé Insikt en omfattande granskning av omdömessajterna och hur det i vissa fall går att betala för att bli mer populär. Betygen diffade markant mellan jämförelsesajterna. 

LÄS MER: Omdömessajtens affärsidé: högt betyg vid betalning
LÄS MER: Vi jämförde 100 företag på omdömessajter – vem kan man lita på?
LÄS MER: Annonsörerna rasar mot Trustpilot: ”Vilseledande”

Sorrells S4Capital vill gå ihop med Circus
Det var för knappt två år sedan som Sir Martin Sorrell lämnade WPP och sedermera startade S4Capital. Nu vill han slå sig samman med Circus Marketing, en digital marknadsföringsbyrå. Byrån är placerad i Mexico City och planen är att i och med ett sådant köp skulle S4 kunna stärka sin position i Latinamerika – mer specifikt i Mexiko, Brasilien, Argentina, Colombia, Costa Rica, Chile och Los Angeles. Dessutom skulle man därmed kunna expandera till Spanien för första gången någonsin. Det skriver Adage.

Spotify erbjuder mer användardata till sina poddannonsörer
Det nya verktyget heter streaming ad insertion (SAI) och ska verka för att både annonsörer och kreatörer av podcasts ska få mer data om lyssnarna. Verktyget gör det därmed möjligt för annonsörerna att kunna ändra kreativa annonser i realtid. Data som kommer att kunna samlas in är ad impressions, räckvidd och frequency samt anonymiserade insikter som exempelvis ålder, kön och vilken plattform användaren sitter på. För tillfället finns SAI bara tillgängligt för annonsörer i USA men ska lanseras till övriga marknader senare i år. Det skriver The Drum.

Madder går in i Futerra
Futerra ska få hjälp av Madder och dess vd Maria Starck att bygga upp benet Advocacy and Planning. Detta för att få till en fullständig organisation enligt Futerras internationella byråstruktur. Hon blir därmed Advocacy & planning director och kommer att rekrytera en researcher och en juniorkonsult. Maria Stack kommer även att ingå i Futerras ledningsgrupp. Futerra har nyligen även rekryterat Anders Örtegren som creative director, Sara Kolbäck som copywriter och Robin Cedvin som art director. Detta framgår av ett pressmeddelande.

Ny lösning medger reklam när man pausar tv-program
I takt med att streamingmarknaden ökar har annonsörer inte det lika lätt som förr när linjär-tv var rådande. Men nu har den amerikanska mediejätten AT&T:s annonsbolag Xandr utvecklat en lösning som gör det möjligt att visa reklam när tittarna pausat ett program i sin streaming. Annonserna aktiveras en halv minut efter att ett program pausats och kommer att börja användas i tjänsterna AT&T TV Now och Directtv. Det skriver The Drum.

Tiktok rensar upp
Nu har sång och dans-appen Tiktok uppdaterat sina riktlinjer för innehåll. Detta står klart efter att en av de nya riktlinjerna lyder: ”innehåll som förnekar att väldokumenterade och våldsamma händelser har ägt rum förbjuds.” Dessutom förbjuds videor på minderåriga som konsumerar eller visar upp alkohol, tobak och andra droger. Anledningen ska vara att få bort diverse konspirationsteorier från plattformen, men detta är också en väg till en mer brand safe miljö, i takt med att fler annonsörer hittar till plattformen. Det skriver Business Insider.

Yasmine Winberg

Redaktör Resumé Insikt

yasmine.winberg@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.