Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Morgonsvepet

Facebook och Google visade annonser för piller som påstods ”återkalla” aborter – sågs av miljoner

Publicerad: 16 september 2021, 06:33

Facebooks grundare Mark Zuckerberg.

Foto: AP Photo/Andrew Harnik

Pillren har ingen bevisad medicinsk effekt och kan enligt experter vara skadliga och i värsta fall dödliga, Nike vinner Emmy för bästa reklamfilm och amerikanska kongressen vill utreda Instagrams effekt på unga. Det och mer i dagens morgonsvep.


Ämnen i artikeln:

FacebookGoogleNike

Sedan januari 2020 har Facebook och Google visat annonser för ett piller som påstås kunna ”återkalla” aborter, det visar en ny rapport från Center for Countering Digital Hate. På Facebook har annonserna synts 18,4 miljoner gånger medan det på Google synts annonser på sökningar som ”oönskad abort” och ”abortpiller”. Pillren innehåller ett hormon som enligt annonserna ska motverka effekterna av de ämnen som används vid medicinsk abort. Det finns inga bevisade effekter för att pillren skulle fungera, därmed finns det en fastslagen förhöjd risk för allvarliga blödningar. Experter har även varnat för att liknande piller kan få dödlig utgång för de som tar dem.

– Det är vidrigt att grupper i samhället som försöker underminera sexuella och medicinska rättigheter tillåts sprida den här typen av falsk information till unga flickor och kvinnor. Det värsta med det hela är att Google och Facebook tjänar pengar på det, säger Imran Ahmed, vd på Center for Countering Digital Hate.

De som betalat för annonserna är i flera fall antiabort-organisationer som SPUC i Storbritannien och Life Institute på Irland.

Både Facebook och Google har regler som förbjuder annonsörer att visa annonser med vilseledande information eller för produkter som kan ha skadliga effekter på användarna. På Facebook har annonserna även förbjudits från att visas till unga mellan 13 och 17, trots det har annonser köpta av den amerikanska gruppen Live Action nått över 3000 barn i USA.

”Vi har tagit bort de flesta av annonserna som förekommer i rapporten, vilka de flesta var flera månader gamla och inaktiva, då de bryter mot våra regler” säger en talesperson för Facebook. Google har ännu inte kommenterat avslöjandet.

Nike vinner Emmy för årets bästa reklamfilm

”You can't stop us” från Nike, framtagen av Wieden+Kennedy, var en av 2020 års mest hyllade reklamfilmer. Filmen prisades bland annat med ett grand prix i Cannes, och nu vinner den en Emmy för årets bästa reklamfilm.

I filmen har Wieden+Kennedy smält samman filmklipp från olika idrottsmän och kvinnor så att de till synes hänger ihop. 

De andra nominerade reklamfilmerna var bland annat ”Jump” från Apple, ”It already does that” från Apple, ”Alexa's body” från Amazon, ”You love me” från Beats by Dre och ”Better – Mamba forever” från Nike.

Amerikanska kongressen vill utreda Instagrams påverkan på barn

Effekterna av Wall Street Journals avslöjande kring Facebook från tidigare i veckan fortsätter att rulla in. I den interna rapport som WSJ fått tag på skriver Facebook att bolaget vet att Instagram kan vara skadligt för tonårsflickor. Det har lett till att den amerikanska kongressen nu vill utreda frågan djupare, det rapporterar The Verge.

– Det står utom allt rimligt tvivel att Facebook inte klarar av att ta ansvar. WSJ:s avslöjande visar att bolagets ledarskap anammat en tillväxt-framför-allt-strategi där bolagsvinster har prioriterats framför säkerheten och hälsan för barn och tonåringar, säger de två jurister som drivit på för att utredningen ska bli av.

I en uppföljande artikel till det inledande avslöjandet rapporterar WSJ även att Facebooks algoritmförändring som genomfördes för att skapa ”mer meningsfulla interaktioner” fått motsatt effekt. Den interna rapporten från Facebook visar att plattformen blivit en argare plats där politiska partier och medier svarat på förändringen genom att bli mer sensationsinriktade och försöka framkalla upprörda känslor. De försöken har lett till många reaktioner och kommentarer, vilket i sin tur gett inläggen mer spridning.

E-handlarnas framtidstro försvagad

Efter ett rekordstarkt pandemiår är e-handlarna inte längre lika positiva inför framtiden, det framgår av nya siffror från Svensk Handel. Indexet för e-handlarna har sjunkit med 4,5 punkter till 106,9. Samtidigt sticker förväntningarna inom sällanköpshandeln i väg till den högsta nivån sedan 2019. Även inom butikshandeln stiger förväntningarna på försäljning.

– Det är oerhört glädjande att vi snart kan lägga en lång period med restriktioner bakom oss och att vi ser hur kunderna återigen hittar tillbaka till butikerna. Många handlare har haft det tufft under pandemin och det är många förlorade försäljningsmånader som nu ska tas igen, säger Karin Johansson, vd på Svensk Handel.

 

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Ämnen i artikeln:

FacebookGoogleNike

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.