Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag28.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Morgonsvepet

Facebook raderar en miljon grupper – tar i med hårdhandskarna efter annonsbojkott

Publicerad: 18 September 2020, 06:27

Facebooks vd Mark Zuckerberg.

Facebook raderar grupper med hatiskt innehåll, Kopparberg är på byråjakt och fotbollslag förbjuds göra reklam för sin egen huvudsponsor. Det och mer i morgonsvepet.


Ämnen i artikeln:

FacebookReklamTwitterSpotify

Facebook har kritiserats hårt under året för att inte göra tillräckligt för att stoppa hatiskt innehåll, något som bland annat lett till att över 1000 annonsörer bojkottade plattformen i somras. Nu avslöjar dem att en miljon grupper, och 13,5 miljoner inlägg i grupper, har raderats på grund av hatiskt innehåll det senaste året. Det är första gången som Facebook redovisar separat statistik för grupper. I samband med att siffrorna offentliggjordes har också en ny policy släppts, för att bidra till att hålla Facebooks många grupper säkra. Det rapporterar Adweek

Fotbollslag förbjuds göra reklam för huvudsponsor
Det är det nederländska fotbollslaget Emmen som förbjuds från att trycka upp sin huvudsponsor Easytoys på matchtröjorna, rapporterar TT. Anledningen? Att bolaget säljer sexleksaker. Enligt nederländernas fotbollsförbund har förbudet beslutats med argumentet att fotboll måste vara tillgängligt för unga och för gamla. Fotbollslaget håller inte med om kritiken, och är enligt ett uttalande förvånande och upprörda över avslaget. 

– Vi ska titta på KNVB:s argument och därefter besluta hur vi går vidare. I vilket fall som helst tänker vi inte tappa en partner som vill vara en huvudsponsor, säger laget i ett uttalande.

Twitter stärker säkerhet för kampanjkonton inför val
Det amerikanska valet närmar sig med stormsteg. Facebook har tidigare annonserat att politiska annonser kommer att stoppas en vecka innan valet. Nu gör sig även mikrobloggen Twitter redo, och berättar i ett blogginlägg att man vidtar utökade säkerhetsåtgärder. Det rapporterar The Verge. Beslutet tas i bakgrund av tidigare säkerhetsincidenter, och fokus ligger på att hålla högprofilerade konton säkra. Det ska enligt nyhetssajten handla om konton tillhörande bland annat kampanjer, politiker, nyhetsmedier och regeringsföreträdare. 

Spotify i bråk med anställda – över podd
Det svenska musikstreamingbolaget Spotify satsar som bekant stenhårt på att slå igenom som poddplattform, och har bland annat knutit till sig Michelle Obama som podcastare. I maj blev det känt att komikern Joe Rogan ansluter till Spotify, men det verkar inte vara helt utan problem. Nu rapporterar Vice att anställda sagt ifrån efter att Spotify sänt, enligt dem, transfobiska poddavsnitt. Detta ska ha tagits upp av vd:n Daniel Ek under ett möte i onsdags. Spotify har tidigare tagit bort flera poddavsnitt med komikern. 

Kopparberg på byråjakt
Den svenska cidertillverkaren Kopparberg säljs i dag i många länder, på flera olika kontinenter. Nu letar varumärket efter en permanent byråpartner i Storbritannien, efter att ha jobbat med byråer på projektbasis. Det rapporterar Campaign

Trots coronapandemin beskrivs 2020 som ett ”extremt framgångsrikt år” vad gäller försäljningen av Kopparbergs cider. 

– Vi söker nu efter en kreativ och strategisk byrå som kan hjälpa oss att utnyttja det här tillfället och driva oss framåt mot varumärkets nästa steg i utvecklingen, säger Rob Salvesen, head of marketing på Kopparberg, enligt tidningen. 

Julia V. Caesar

Reporter

julia.v.caesar@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.