Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Morgonsvepet

Facebook skapar första varumärkeskampanjen sen namnbytet

Publicerad: 5 november 2021, 07:24

Facebook lanserar första varumärkeskampanjen sen namnbytet till Meta.

Foto: Meta

Facebook lanserar första varumärkeskampanjen sen namnbytet, Twitter förhandsvisar Instagramlänkar och Pintrest påverkades inte av Appleförändringar. Det är mer i Morgonsvepetet.


Ämnen i artikeln:

MetaMetaverseInstagramTwitterKampanjPinterest

Facebook, som nyligen bytte namn till Meta, har lanserat sin första varumärkeskampanj. Med hjälp av en målning ska deras kunder förstå möjligheten med ett ”Metaverse”, skriver Ad age.

Reklamfilmen tar palats på ett museum där en grupp konststudenter tittar på Henri Rousseaus målning ”Fight between a Tiger and a Buffalo”. Medan studenterna tittar på målningen får tavlan liv. Texten ”Det här kommer att bli roligt” avslutar reklamen.

Kampanjen är skapad av Metas egna kampanjteam Creative X tillsammans med byrån Droga5 och kommer att visas på Metas egna plattformar samt i broadcast-tv.

Twitter kommer börja förhandsvisa Instagramlänkar igen

För nio år sedan försvann förhandsvisningar av Instagramlänkar på konkurrerande sociala plattformen Twitter. Nu ska de komma tillbaka, skriver Omni.

Beslutet att funktionen skulle plockas bort 2012 togs av Instagramgrundaren Kevin Systrom efter att Meta köpt Instagram.

Varför förhandsvisningen återigen ska börja visas på Twitter är okänt men utrullningen är i full gång.

Pintrest påverkades inte av Appleförändringar

När kvartalsrapporterna började rulla ut för några veckor sedan visade det sig att många sociala plattformar förlorade pengar på Apples förändringar integritetsinställningar i operativsystemet IOS. Nu rapporterar Pintrest att de knappt påverkades av det alls, skriver Ad age.

Anledningen ska, enligt bolagets CFO Todd Morgenfeld, vara att de själva har så mycket data om sina användare att de kan rikta annonser själva. Trots att antalet användare minskade på plattformen steg aktien efter kvartalsrapporten på ökade intäkter.

Facebook ingrep vid svenska riksdagsvalet

Facebooks tog beslut att ingripa mot flera konton inför svenska riksdagsvalet 2018, visar mejlkorrespondens som DN har tagit del av, skriver Omni.

Enligt Dagens Nyheter var kontona kopplade till högerextrema Alternativ för Sverige som sett till aktiviteten på sociala medier var större än Socialdemokraterna.

– Man försöker utnyttja algoritmen bakom nyhetsflödet för att få mer popularitet, säger visselblåsaren Sophie Zhang som utredde de misstänkta kontona, till DN.

Joakim Wedholm

Reporter

joakim.wedholm@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.