Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag14.07.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Morgonsvepet

Facebook tappar Unilever

Publicerad: 29 Juni 2020, 06:32

Amazon söker personal inom PR och marknadsföring i Sverige, Tiktok-användare går ihop för att slösa på Donald Trumps kampanjbudget och Unilever ansluter sig till bojkotten av Facebook. Det och mer i morgonsvepet.


Ämnen i artikeln:

UnileverTikTokAmazonCoca-ColaDonald Trump

Unilever pausar all reklam på Facebook, Instagram och Twitter året ut – som minst. Det rapporterar CNBC. Dagligvarujätten har, enligt marknadsanalysbolaget Pathmatics, lagt mer än 11,8 miljoner dollar på Facebook hittills under 2020 i USA. Unilever är en av Facebooks största annonsörer. Nyheten fick Facebook och Twitters aktier att falla med mer än 7 procent. 

Unilever äger bland annat Dove, Knorr, Lipton, Magnum och Rexona. 

– Att forstätta annonsera på dessa plattformar just nu kommer inte att ge något värde för vare sig människor eller samhället. Vi kommer att se över detta och utvärdera vår nuvarande position om nödvändigt, säger Luis Di Como, EVP of Global Media och pekar på den polariserade atmosfären i USA.  

Unilever är inte den enda annonsören som pausar helt. Också byxtillverkaren Dockers och jeansjätten Levi's har gått ut med liknande besked. 

Efter beskedet har Facebook gått ut med att man kommer att införa nya regler kring riktlinjerna gällande hets mot folkgrupp, skriver The Drum.

Amazon söker personal inom PR och marknadsföring i Sverige  
Det har länge spekulerats i när e-handelsjätten Amazon kommer till Sverige, och en lansering ser ut att närma sig. Flera jobbannonser ligger nu ute inom marknadsföring, försäljning och PR, där man enligt E-handel gör en ordentlig push just nu. 

Personerna som söks förväntas ha utmärkta kunskaper i det svenska och engelska språket. Samtliga roller är enligt nyhetssajten direkt avgörande för att e-handelsjätten ska nå fram till de svenska konsumenterna, men också för att hjälpa svenska e-handlare att sälja via Amazon till andra marknader i Europa. 

Konsolidering kan ske för Forsman & Bodenfors ägare
Holdingbolaget Stagwell Group har i ett brev föreslagit en hopslagning med MDC Partners, rapporterar Adweek. Holdingbolagen förväntas, baserat på data från 2019, redovisa gemensamma nettointäkter på två miljoner dollar. 

MDC Prtners har bland annat 72andSunny, Anomaly, Assembly, Colle McVoy, Crispin Porter + Bogusky, Doner och svenska Forsman & Bodenfors under sitt paraply. Till Stagwell räknas bland andra Code and Theory, Finn Partners, Observatory, PMX Partners och Wolfgang.   

– Jag är förväntansfull över den potentiella kombinationen av MDC Partners och Stagwell, och förväntar mig att bolagen tillsammans kommer att leverera en meningsfull värdeökning för aktieägarna, ökad tillväxt och bättre service för våra kunder, säger Stagwell Groups grundare Mark Penn, enligt nyhetssajten. 

Tiktok-användarnas plan – ska slösa Donald Trumps kampanjbudget
Nyligen gick Tiktok-användare ihop för att dopa trycket på biljetter inför Donald Trumps kampanjstal i Tulsa – vilket ledde till oväntat tomma läktare. Nu är de i gång med nästa spratt. I en Tiktok-video med över 2,4 miljoner visningar uppmanas användare att gå in på Donald Trumps onlinebutik med merch inför presidentvalet, fylla shoppingkorgen, för att sedan överge köpet. På så vis hoppas Tiktok-användare att delar av kampanjbudgeten ska gå till marknadsföring för att nå fram till dem, i egenskap av potentiella kunder. Det rapporterar Adweek

Coca-Cola pausar reklam på sociala medier
Dryckesjätten Coca-Cola ansluter sig till den växande rad av bolag som bojkottar Facebook till följd av Black Lives Matter-demonstrationerna. Nu pausar bolaget all reklam i sociala medier de kommande 30 dagarna, skriver Adweek. Under tiden ska bolaget utvärdera sina riktlinjer för reklam, enligt vd:n James Quince.

– Det finns ingen plats för rasism i världen, och inte heller på sociala medier, säger han till Adweek. 

Också kaffekedjan Starbucks slutar köpa annonsutrymme i sociala medier, med undantag för Youtube. Över 160 företag har nu anslutit sig till kampanjen ”Stop Hate For Profit”.

Julia V. Caesar

Reporter

julia.v.caesar@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.