Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Morgonsvepet

Facebook visar första annonserna anpassade för VR-headset

Publicerad: 17 juni 2021, 06:33

Facebook visar upp en bit av framtidens annonsyta, Amazon skyller fejkade recensioner på sociala medier och Spotify släpper Clubhouse-kopia. Det och mer i dagens morgonsvep.


Ämnen i artikeln:

FacebookAmazon

Under natten delade Facebook de första bilderna på hur annonser kan se ut i en VR-värld. För sju år sedan köpte Facebook bolaget Oculus som sedan dess lanserat en rad spel som spelas med VR-glasögon. Annonserna är än så länge inga kreativa mästerverk och ser ut ungefär som kan kunnat förvänta sig, en sorts virtuella utomhusenheter.  Under de närmsta veckorna kommer Facebook att testa annonserna i en rad spel, däribland ”Blaston”. Tanken är att annonsintäkterna ska delas mellan spelutvecklarna och Facebook själva. 

I ett samhälle där snart sagt allt är en annonsyta kan det tyckas länge att vänta sju år innan man inför en annonsmodell. Facebook väntade dock länge med att införa annonser efter att de köpt både Whatsapp och Instagram.

De early adopters som köpt Oculus-glasögonen kan dock antas vara en målgrupp som rent generellt har svårt för reklam. För att undvika alltför stor backlash (som lär komma ändå) kommer Facebook precis som på sin vanliga plattform ge användarna möjlighet att dölja annonser från varumärken de inte vill se. Det kommer också finnas möjlighet att se varför en annons riktas mot dig som spelare.

– Under testerna kommer vi att kunna se hur användarna interagerar med annonserna, om de klickar på dem för mer information eller om de vill dölja dem. Det här är en avgörande del i vårt mål att skapa en plattform som kan stå på egna ben och göra tekniken tillgänglig för en ny typ av innehåll och målgrupp, berättade en anonym talesperson för Facebook i samband med presentationen. 

Brittiska branschorganisationen ska namnge influencers och varumärken som bryter mot regler

Felaktiga eller uteblivna annonsmärkningar i sociala medier är ett stort problem, något Resumé rapporterat mängder om de senaste åren. Nu väljer den brittiska branschorganisationen ASA att lansera en hemsida där de influencers och varumärken som bryter mot reglerna kommer att namnges. ASA kallar själva listan för ”wall of shame”. Profilerna och varumärkena som hamnar på listan kommer därtill att granskas hårdare än andra. Än så länge har fyra profiler namngivits, samtliga har kontaktats på förhand och inte återkommit till ASA.

Förhoppningen är att den nya sajten ska sätta press på aktörerna och driva fram en förändring, det rapporterar The Drum.

Amazon skyller fejkade recensioner på sociala medier

Fejkade recensioner har blivit en egen industri med företag, nätverk och enskilda privatpersoner som tar betalt för att ge goda recensioner. Därtill finns problemet med botar som dunkar ut både höga och låga betyg i en rasande takt. Ett av de bolag som drabbas hårdast är Amazon som förra året rensade drygt 200 miljoner fejkade recensioner. I en bloggpost kritiserar Amazon nu de andra sociala plattformarna för att inte ta tillräckliga krafttag mot fenomenet. Enligt bloggposten tog det förra året plattformar som Facebook i snitt 45 dagar att ta bort en av Amazon anmäld aktör eller grupp. I dag är den tiden nedkortad till fem dagar, men Amazon anser fortfarande att det inte är tillräckligt.

”Vi behöver sociala plattformar vars tjänster kan hantera de falska recensionerna och jobba proaktivt för att stävja bedrägerierna, jobba tillsammans för oss för att stoppa det och på så sätt hjälpa kunderna att göra informerade köp” skriver Amazon i bloggposten. 

Tidigare i år publicerade brittiska Which en granskning av bolag som hävdade att de med hjälp av fejkade recensioner kunde ge kunder en så kallad ”Amazons choice”-status på deras produkter. Statusen leder till att produkterna hamnar högt upp i sökresultaten.

Spotify släpper Clubhousekopia

Clubhouse var en av vårens största snackisar. Under några veckor fick appen enorm uppmärksamhet i medier och från varumärken som försökte hitta rätt sätt att utnyttja plattformen. Sedan dess har hajpen dött och användartillströmningen sinat. Fler av de större plattformarna, däribland Facebook och Twitter, har dock släppt kopior av den ljudbaserade appen. Nu följer Spotify i samma spår. Appen heter Greenroom, släpps på samtliga marknader och är en vidareutveckling på appen Locker Room som Facebook fick kontroll över i samband med sitt köp av Betty Labs i mars tidigare i år. 

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Ämnen i artikeln:

FacebookAmazon

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.