Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Morgonsvepet

Facebook, Youtube, Twitter, och Snap förlorar reklamintäkter på 85 miljarder kronor efter Apples uppdatering

Publicerad: 2 november 2021, 07:07

Apples CEO Tim Cook

Sociala medie-jättarna har gått miste om 12 procent av sin reklamaffär efter Apples sekretessuppdatering, Omnicom möblerar om i toppskiktet och Patagonia uppmanar andra varumärken att bojkotta Facebook. Det är några av nyheterna i morgonsvepet.


Ämnen i artikeln:

AppleCookiedödenFacebookSnapchatYoutubeOmnicom

Apples sekretessuppgradering av iPhone har kostat sociala mediejättarna, inklusive Facebook nästan 10 miljarder dollar hittills i år, det rapporterar Financial Times. Bakom rapporten står analysföretaget Lotame, som beräknar att Facebook, YouTube, Twitter och Snap tillsammans förlorar 12 procent av sina reklamintäkter under tredje och fjärde kvartalet från användare som valde att välja bort annonsspårning på Apple-enheter.

Apple rullade ut uppdateringen i april som tvingar appar att visa användarna ett popup-fönster som ber om samtycke för att spåra deras aktivitet i reklamsyfte. Om användare väljer nej, blockerar Apple den användarens spårbara data för annonsörer – ett verktyg som gör möjliggör riktad reklam.

Flera förändringar i Omnicoms toppskikt
Under måndagen presenterade reklamjätten Omnicom en omfattande ommöblering i ledarstaben där bolaget befordrade två högt uppsatta mediechefer till ledande positioner på den kreativa sidan. Daryl Simm, länge global CEO för Omnicom Media Group (OMG), blir operativ chef för moderbolaget. Chef för OMG blir i stället Florian Adamski, idag koncernchef för  OMD Worldwide, den största byrån inom OMG. Han ersätts i sin tur av George Manas, som i dag är chief media officer för OMD i USA. Det rapporterar AdWeek.

Socialdemokraterna syns mest i medierna inför ledarbytet
Under hösten har Socialdemokraterna fått mest utrymme i medierna under hösten. Det visar undersökningen Mediemätaren, som Kantar Sifo gör för Ekot i Sveriges Radio. En bakomliggande faktor är att S ska byta partiledare, från Stefan Löfven och Magdalena Andersson, den enda kandidaten till att ta över, har fått mycket utrymme i medierna.

Thomas Cook väljer byrå efter konkursen
Under 2019 gick resebolaget Thomas Cook i konkurs, vilket bland annat ledde till att Vingresor senare fick nya storägare i Petter Stordalen och Harald Mix. Under pandemin har Thomas Cook återuppstått som helt digitalt varumärke och nu står det klart att varumärket tar in McCann i Birningham som ny byrå. Det rapporterar Campaign.

Patagonia uppmanar andra varumärken att bojkotta Facebook
Sommaren 2020 var Patagonia ett av varumärkena som drog tillbaka sin annonsering på Facebook. I kölvattnet av den senaste tidens avslöjanden i Facebook Papers uppmanade Patagonias vd Ryan Gellert i förra veckan företag att sluta upp bakom bojkotten för att pressa Facebook att åtgärda sina plattformar.

– Vi anser att Facebook har ett ansvar att se till att deras produkter inte skadar, och tills de gör det kommer Patagonia att fortsätta att inte annonsera. Vi uppmuntrar andra företag att gå med oss ​​och driva Facebook mot att prioritera människor och planeten framför vinst, säger Gellert i ett uttalande till CNN

 

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.