Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag20.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Morgonsvepet

Facebooks globala CMO lämnar - ska jobba för ökad mångfald inom marknadsföring

Publicerad: 24 Augusti 2020, 06:38

Efter två år lämnar Antonio Lucio, global CMO, sin tjänst på Facebook, mässorna i upprop: ”Akut läge” och Tiktok planerar att stämma den amerikanska regeringen, det och mer i dagens morgonsvep.


Facebooks globala chief marketing officer, Antonio Lucio, kommer inom kort att lämna den globala techjätten, det rapporterar flera medier. I ett kort pressutlåtande säger Lucio att 2020 för honom varit ett år av reflektion och att han framöver kommer ägna sin tid åt mångfaldsprojekt, integration och rättvisefrågor inom marknadsföringsbranschen.

Lucio kom till Facebook för två år sedan och hade innan dess varit global kommunikationschef på HP. Under hans ledning har bolaget bland annat tvingats hantera kritik kring användarnas integritet och spridningen av falska nyheter, något som fått Facebook att kraftigt öka sina marknadsinvesteringar. Han ledde även Facebooks projekt att knyta de olika apparna Instagram, WhatsApp och Facebook närmre varandra. 

Mässorna: Akut läge - måste till dialog

Efter snart sex månader med sociala restriktioner och därmed svårighet att bedriva sin verksamhet ropar Sveriges mässbransch på hjälp. Flera vd:ar från de största mässbolagen har skrivit under uppropet ”Mässbranschen har lämnats utanför” . Undertecknarna efterlyser bland annat en direktdialog med näringsminister Ibrahim Baylan (S).

– Regeringen har intresserat sig och förstått utmaningarna inom kulturen och idrotten. Vi efterlyser att även vår representant, näringsminister Ibrahim Baylan, intresserar sig, säger Christian Clemens, vd för Stockholmsmässan, till TT och tillägger att branschen är i akut behov av stöd.

Tiktok planerar att stämma amerikanska regeringen

Den 7 augusti skrev president Donald Trump under två ordrar som förbjuder Tiktok och Wechat på den amerikanska marknaden om de inom 45 dagar inte har hittat nya ägare till sina amerikanska verksamheter. Bolagens ägare, Bytedance respektive Tencent, sa sig vara chockade över beslutet, ett beslut som fattades eftersom användarnas data riskerar att hamna i det kinesiska kommunistpartiets händer. I helgen meddelade Tiktok att de kommer att stämma den amerikanska staten med anledning av beslutet. En eventuell stämning kommer dock inte ha någon effekt på beslutet om förbud. 

”För att säkerställa en rättvis juridisk process och att vi och våra användare behandlas korrekt har vi inget annat val än att ta strid mot beslutet i en domstolsprocess” skriver Tiktok i en kommentar, det rapporterar Zdnet. 

Ökad press mot Apple - publicister protesterar mot App store

Apples position på appmarknaden har varit en diskussionspunkt i flera år. Bolaget tar, genom App store, 30 procent på alla köp som görs inom apparna, något kritiker menar skadar konkurrensen. Förra veckan kritiserade exempelvis Epic Games, spelutvecklaren bakom fenomenet Fortnite, Apple för att de inte tilläts använda sitt eget betalsystem. Apple svarade med att ta bort Epic Games produkter från App store. Nu ansluter sig även flera stora mediebolag till kritikerkören. Branschorganisationen Digital Content Next, som företräder bland annat New York Times, har i helgen skickat ett öppet brev till Apple där de frågar sig varför vissa bolag, exempelvis Amazon, undantagits från 30-procentsregeln. Regeln gäller exempelvis när användare tecknar nya prenumerationer inuti apparna. Amazon har tidigare förhandlat sig till en 15-procentig kommission i utbyte mot att Apple får bättre möjligheter att marknadsföra sina produkter på Amazon, det rapporterar Campaign.

Nike hedrar Kobe Bryant

Tidigare i år omkom den amerikanske basketstjärnan Kobe Bryant tillsammans med sin dotter i en helikopterolycka i Los Angeles. I går skulle Bryant, som anses vara en av sportens största, ha fyllt 42 år. För att hedra honom släppte Nike, där Bryant var kontrakterad, reklamfilmen ”Better: Mamba Forever” med rapparen Kendrick Lamar som voiceover.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.