Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Morgonsvepet

Facebooks nakenfilter sätter käppar i hjulet för underklädesbolag

Publicerad: 17 augusti 2021, 06:38

Foto: Staras

Det är inte bara sexuella bilder som fastnar i Facebooks nakenfilter, oväntad mediekanal gav nya hem åt djur och Omnicom vill införa betalmodell baserad på attention. Det är några av nyheterna i morgonsvepet.


Ämnen i artikeln:

TinderOatlyOmnicomFacebook

Genom åren har vi lärt oss att nakenhet inte platsar på Facebook. Vi har också lärt oss att algoritmen kan reagera på och radera ”nakenhet” i märkliga situationer. Som exempelvis när Cancerfonden för några år sedan la ut tecknade bilder på bröst för att på så vis illustrera hur man genomsöker dem för att hitta eventuella knölar innan det är för sent.

Nu kommer rapporter som visar att varumärken för underkläder också riskerar att fastna i nakenfiltret. Varumärket Harper Wilde är en av de aktörer vars bilder ofta ”upptäcks” av Facebooks nakenalgoritm.

– Du kan ladda upp en bild på en bh utan att den sitter på en kropp, men den godkänns inte ändå. Det behöver alltså inte ens vara någon människohud på bilden. Det är lika delar komiskt som upprörande, säger Jenna Kerner, vd på Harper Wilde till Adweek.

Enligt tidningen avböjer Facebook att kommentera på vilket sätt deras nakenfilter påverkar underklädesvarumärken. 

Oväntade mediakanalen – tyskt djurhem använder Tinder för matchning
Munich Animal Welfare Association anlitade pr-byrån Territory webguerillas och tillsammans kom de på ett udda tilltag för att väcka uppmärksamhet. Man skapade helt enkelt 15 profiler för övergivna husdjur på Tinder med förhoppningen att hitta en ny ägare till dem. Responsen blev ”enorm” enligt kampanjmakarna. Detta skriver Feber.

– Vi hoppas att dessa djur verkligen finner en ny partner, en långsiktig ”purrfect match” och inte bara för några få veckor. Det finns inte bara ensamma själar där ute när det kommer till människor, utan också vad gäller djur, säger Benjamin Beilke på Territory webguerillas. 

Omnicom vill införa betalmodell baserad på attention
Hittills betalas många digitala annonser utifrån en modell som baseras på synlighet. Det vill säga, har annonsen varit synlig i skärmen eller inte. Modellen säger egentligen ingenting om huruvida betraktaren faktiskt uppmärksammat budskapet eller ens lagt märke till annonsen överhuvudtaget. För att undersöka möjligheterna att debitera digitala annonser utifrån attention i stället har Omnicom slutit ett avtal med dataplattformen Amplified Intelligence. 

– Samarbetet är ett sätt att värdera ett intryck framför ett annat, minska slöseri med budgetar och i slutänden öka avkastningen på investeringarna, säger Chrissie Hanson, global strategichef på Omnicom, till tidningen Adage.

Marknadsföringen ger effekt? – Oatly ökar omsättningen med 53 procent
Oatly är kända för att sticka ut genom sin marknadsföring och har under åren vunnit åtskilliga priser för just den. Sedan några år tillbaka har man etablerat sig i USA och i våras kom börsintroduktionen. Nu kommer den första delårsrapporten sedan noteringen –och den visar att Oatly har ökat omsättningen med 53 procent under det andra kvartalet jämfört med samma period förra året. Den uppgick till 1,3 miljarder kronor – vilket är rekord-

– Våra rekordintäkter under andra kvartalet överensstämde med våra förväntningar och visar en bred tillväxt över flera marknader och försäljningskanaler, skriver vd:n Toni Petersson i en kommentar.

 

Yasmine Winberg

Chefredaktör och ansvarig utgivare

yasmine.winberg@resume.se

Ämnen i artikeln:

TinderOatlyOmnicomFacebook

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.

Se fler branschtitlar från Bonnier News