Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Morgonsvepet

Facebooks reklamsmocka mot Apple

Publicerad: 17 december 2020, 07:35

Sociala medier-jätten köper helsidesannonser i amerikanska dagstidningar för att kritisera Apples nya operativsystem, sparkad chef attackerar WPP och hovexpert tror kungens coronauttalande får stor betydelse. Det är några av nyheterna i morgonsvepet.


Ämnen i artikeln:

FacebookAppleWPP

Facebook har varit kraftfull i sin kritik mot de förändringar som Apple har infört med IOS 14, som gör det svårare för techbolag att ägna sig åt riktad annonsering mot användarna. Nu trissar Facebook upp kampen genom att köpa helsidesannonser i New York Times, Washington Post och Wall Street Journal där bolaget beskiver hur förändringarna kan ”bli förödande för små verksamheter” som gjort sig beroende av Facebooks annonsnätverk för sin försäljning. Det rapporterar The Verge.

Apple försvarar transparensen kring appspårning i IOS 14 med att företaget inte tagit bort möjligheten att spåra användarna, utan att man ger konsumenten valet att inte bli spårad.

Sparkad chef i upprop mot ålderismen på WPP
”Betalar du fortfarande en byrå där färre än en procent av de anställda är 60+?” Den frågan ställde sig Ogilvys tidigare ECD- och copychef i New York George Tannenbaum, som säger att han ”sparkades ut” från byrån i januari vid 62 års ålder när han inte var beredd att lämna. Tanenbaum lade upp sin fråga på LinkedIn under onsdagen tillsammans med en där budskapet var ”Defund WPP.” Det rapporterar Campaign. Den tidigare chefen får nästan enhälligt stöd bland de 42 kommentarerna till inlägget. Ds den tidigare kreativa chefen för Ogilvy APAC, Eugene Cheong, som ersattes i sin roll i januari 2019 efter nästan 23 år på byrån är en av de applåderande.  Kritiken kommer om ett år där WPP-chefen Mark Read anklagades för åldersdiskriminering för att säga att personalens medelålder är under 30 år och ”vi är inte tillbaka på 1980-talet, lyckligtvis ”.

Campaign har begärt kommentarer från WPP.

Delstater stämmer Google
Tio amerikanska delstater med Texas i spetsen stämmer Google, eftersom de anser att sökjätten har skaffat monopol på marknaden för onlineannonser och utnyttjat sin ställning på ett sätt som strider mot lagen. Även Idaho, Indiana, Utah, Kentucky, Arkansas, Mississippi, Missouri, North Dakota och South Dakota ställer sig bakom stämningen.

I dokumenten som lämnats är anklagelserna allvarliga I ett uttalande säger Google att påståendena saknar grund, rapporterar CNBC.

Twitter skaffar ny varumärkeschef
Twitter har anställt Beverly Jackson, en veteran inom digital marknadsföring som ny global varumärkeschef med ansvar för marknadsföring mot konsument. Hon kommer senast från Activision Blizzard när hon var ansvarig för franchise-kommunikation och sociala medier. Hon hade tidigare liknande roller på MGM Resorts International, Yahoo och the Recording Academy, där hon bland annat genomförde digitala kampanjer för Grammy Awards. Det rapporterar AdWeek.

Hovexperten tror kungens coronauttalande får stora konsekvenser
I SVT:s
Året med kungafamiljen säger Kung Carl XVI Gustaf att Sveriges försök att rädda liv under pandemin har fallerat.

– Jag anser att vi har misslyckats. Vi har ett stort antal som har avlidit och det är fruktansvärt, säger kungen och fortsätter med att ”svenska folket har lidit kolossalt under svåra förhållanden” och att han tänker på alla som inte har kunnat ta avsked av sina nära och kära.

– Det är inte hans roll att sitta och recensera vad andra gör. Det här är inget som bara kommer ur honom, utan detta har han tänkt över väl, säger hovexperten Johan T Lindwall till SVT och nämner hans tal i samband med tsunamikatastrofen.

– Att han gör det nu är verkligen en jättemarkering.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

FacebookAppleWPP

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.