Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Morgonsvepet

Falsk rea avslöjad – Babyshop riskerar vite på 1,5 miljoner

Publicerad: 23 november 2020, 07:32

Babyshop fälls i domstol för falsk rea, Instagram ger annonsörerna kontroll i influencer marketing-kampanjer och snart måste tillägg i Chrome visa hur data används. Det är några av nyheterna i morgonsvepet.


Ämnen i artikeln:

BabyshopGoogleInstagramBlack FridaySnapchat

Patent- och marknadsdomstolen har efter en stämningsansökan från Babyshops konkurrent Jollyroom beslutat att Babyshop riskerar vite på 1,5 miljoner kronor om de ertappas med missvisande reor igen. Dessutom måste Babyshop stå för Jollyrooms rättegångskostnader på 2,5 miljoner kronor. Det var i juni 2019 som Jollyroom lämnade in en stämningsansökan mot Babyshop, som bland annat handlade om att summan för ordinarie pris under reor inte var ordinarie pris, tidsbegränsade kampanjer som inte var tidsbegränsade och att man använt begrepp som rea när det inte var rea. Domstolen slår fast att marknadsföringen i tre av fyra stämda fall var vilseledande. Däremot avslås yrkandet om att Babyshop ska förbjudas att använda ordet outlet. Detta skriver Di Digital och poängterar samtidigt att Jollyroom själv fälldes för vilseledande reklam i två fall i fjol.

Instagram ger annonsörerna kontroll i influencer marketing-kampanjer
Resumé har återkommande rapporterat om och granskat influencer marketing i sociala medier, och har återkommande kunnat peka på stora problem med kanalen. Sedan möjligheten med ”branded content”-inlägg lanserades 2019 har annonsörerna tvingats vänta på att influencern ska lägga upp sitt inlägg organiskt innan de sponsrar det. Nu tar man bort tiden och ger mer kontroll till annonsörerna som gör influencer marketing-kampanjer på plattformen. Bland annat ska annonsören själv kunna trycka på publicera-knappen för annonser som hamnar i Instagrams feed. Samtidigt passar Instagram på att lansera influencer marketing-verktyg i Reels och Live, något som hittills inte funnits. Detta skriver Adage.

LÄS MER: Vi anmälde 14 influencers till Reklamombudsmannen
LÄS MER: Samir Badran-stormen visar varför influencers vägrar att bli granskade
LÄS MER: Konkurrerande samarbeten hos influencers drar ner effekten

Snart måste tillägg i Chrome visa hur data används
Google har lanserat nya regler för tillägg till Chrome gällande transparens kring data. Man måste från och med när de nya reglerna träder i kraft förklara vilken typ av data som tilläggen samlar in. Dessutom får man inte sälja data vidare till tredje part. Dock ska det fortfarande vara ganska enkelt för en utvecklare att uppge felaktig eller missvisande information om tilläggen, enligt Engadget. De nya reglerna träder i kraft från och med årsskiftet.

Black Friday ”julafton” för kriminella
På fredag infaller årets största shoppinghögtid, Black Friday. I år kommer konsumtionen troligtvis framför allt ske online, givet situationen med Covid-19. Det gör att de kriminella med största sannolikhet följer efter, enligt säkerhetsexperten Jacqueline Jayne från det intenrationella säkerhetsföretaget Know be 4. Som konsument – men även som företag – ska man vara medveten om riskerna och vara lite paranoid när man nätshoppar. Man ska alltid utgå ifrån att någon vill åt ens uppgifter för att komma åt ens pengar, enligt Jacqueline Jayne. Detta skriver TT.

Uppgifter: Snap har köpt musikappen Voisey
Enligt ett dokument som Business Insider har analyserat har Snap, alltså Snapchats ägarbolag, köpt den brittiska musikappen Voisey. I den kan användarna använda ett antal musikbakgrunder som de sedan sjunger till. Tidigare i höstas fick en av användarna ett skivkontrakt med Warner Music som en direkt konsekvens av hennes användande av appen. Hittills har Snap inte kommenterat uppgifterna. Detta skriver Business Insider. 

Yasmine Winberg

Redaktör Resumé Insikt

yasmine.winberg@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.